• după cazul de la Grădinița nr.11, unde o educatoare a lovit un copil care plângea și deranja lecția, Inspectoratul Școlar Județean a convocat de urgență, luni, 21 octombrie, directorii instituțiilor de învățământ din județul Brăila, în vederea adoptării de măsuri pentru prevenirea violenței în unitățile școlare • conform conducerii ISJ, în ultimii ani la Brăila nu s-a mai raportat un caz atât de grav de violență exercitată de un cadru didactic
Violența în școli este un subiect sensibil și frecvent discutat, însă atenția se concentrează adesea pe comportamentul elevilor, ignorându-se o problemă la fel de gravă și anume violența exercitată din partea cadrelor didactice asupra elevilor. Aceasta este o realitate care continuă să afecteze școlile din România, iar fenomenul este în creștere și nu poate fi ignorat, deoarece are consecințe negative asupra sănătății mentale și fizice a celor implicați.
Cauzele acestui fenomen includ epuizarea profesională, lipsa pregătirii psihopedagogice și mentalitățile tradiționale care promovează disciplina prin forță. În multe cazuri, profesorii nu au resursele necesare pentru a gestiona comportamentele elevilor fără a recurge la violență.
În România, deși legislația interzice orice formă de violență fizică sau psihologică în unitățile de învățământ, cazurile în care profesorii abuzează de autoritatea lor nu sunt izolate. Deși mai puțin discutată decât violența între elevi, abuzurile profesorilor au consecințe deosebit de grave deoarece afectează nu doar sănătatea emoțională și psihologică a elevilor, ci și încrederea în sistemul educațional și în societate. Cauzele violenței includ în primul rând stresul ridicat la care sunt supuși profesorii. În unele comunități, aceste practici sunt tolerate sau chiar justificate ca metode de disciplină.
Cel mai recent incident care a avut loc în municipiul Brăila este cazul de violență exercitat de un cadru didactic de la Grădinița nr.11, de săptămâna trecută, când o fetiță de un an și opt luni a fost lovită peste cap de educatoare pentru că nu se oprea din plâns. Martori au fost ceilalți copii, dar și eleve practicante de la Liceul pedagogic, care au și filmat incidentul. Educatoarea respectivă, cunoscută cu o bogată experiență didactică, era desemnată ca metodist pentru elevele practicante. Grav este că, prin acest gest, una din lecțiile oferite viitoarelor educatoare a fost ceea ce specialiștii numesc ”violența folosită ca metodă didactică”.
Reacțiile autorităților
Directorul grădiniței a întrunit comisia de cercetarea disciplinară a faptei și, informarea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului (DGASPC) Brăila dar și Poliția, educatoarea a fost suspendată temporar până la finalizarea cercetărilor, dar, între timp, aceasta a solicitat voluntar încetarea activității. Conducerea Inspectoratului Școlar Județean a dat asigurări că vor continua cercetările în acest caz. De asemenea, ni s-a precizat că, în ultimii ani, la Brăila nu s-a mai raportat un caz atât de grav de violență exercitată de un cadru didactic.
”Violența cadrelor didactice în școli rămâne o problemă reală și gravă, care subminează valorile educației și drepturile fundamentale ale copiilor. Deși legislația interzice clar orice formă de abuz, aplicarea practică a acestor reglementări este adesea deficitară. Prin formare continuă, monitorizare strictă și o schimbare a mentalităților, acest fenomen poate fi combătut, asigurând un mediu școlar sigur și propice dezvoltării pentru toți elevii. Fiecare copil are dreptul la o educație fără violență, iar cadrele didactice trebuie să fie exemple de empatie, respect și profesionalism”, a declarat inspectorul școlar general, prof. Mihaela Cici Bolovan. Referitor la situația de la Grădinița nr. 11, inspectorul general a precizat că ”pe lângă sancționarea educatoarei, este esențial ca toate grădinițele să implementeze măsuri stricte de prevenire a violenței. Formarea continuă a personalului și monitorizarea activităților din cadrul instituțiilor sunt măsuri necesare pentru a garanta siguranța copiilor”.
În acest sens, luni, 21 octombrie, Inspectoratul Școlar Județean Brăila a convocat directorii unităților de învățământ, la o ședință cu tema ”Prevenirea actelor de violență fizică și verbală în școli”, unde au fost prezentate principalele rezultate ale studiului cu tema ”Siguranța în școală”, realizat de Unitatea de Cercetare în Educație și Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, la solicitarea Ministerului Educației și a Inspectoratului General al Poliției Române, Direcția Siguranță Școlară.
Controale în toate unitățile de învățământ din Brăila
În cadrul ședinței de luni, de la Inspectorat, s-a decis ”prelucrarea Ordinului M.E 6235/2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate în mediul școlar și al suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar în cadrul Consiliului Profesoral din fiecare unitate școlară din municipiul și județul Brăila, iar în perioada imediat următoare, în toate instituțiile de învățământ să se desfășoare ședințe ale consiliilor profesorale, în care să fie prelucrate din nou toate aceste prevederi și, implicit, sancțiunile prevăzute de legislația în vigoare, ce pot fi aplicate în cazul înregistrării și confirmării unor situații de violență”.
Inspectorul general a insistat asupra ”necesității și importanței monitorizării de către director a activității cadrelor didactice care iși desfășoară activitatea în grădinițe, asupra importanței colaborării între director - cadre didactice - părinți și raportarea la timp a oricărei situații de violență sau a suspiciunii de violență înregistrate în mediul școlar”, menționând că ”în perioada următoare, octombrie - noiembrie 2024, a fost stabilit un control tematic privind managementul unităților de învățământ, unul dintre obiective fiind verificarea modului de aplicare a procedurilor specifice Comisiei pentru prevenirea și combaterea actelor de violență, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității”.