* după o serie de mutări strategice din partea administrațiilor Dragomir și Chiriac, iată că apar și primele rezultate: cehii de la TESLA au ales să investească aproape 100 milioane euro în Brăila, într-o fabrică de baterii pentru stocarea energiei * potrivit primarului Marian Dragomir fabrica va fi realizată în Perimetrul 2 al Zonei Libere Brăila, pe o porțiune din cele 11 ha concesionate de Eli Park * potrivit presei centrale, unitatea ar trebui finalizată anul viitor și va crea 200 de noi locuri de muncă * investiția va fi susținută printr-un ajutor de stat de 200 de milioane de lei * la ora actuală, în Zona Liberă Brăila funcționează deja câteva firme cu sute de angajați în activități de producție sau operațiuni portuare: Yazaki - cablaje auto; Nova Trevo - producător italian de laminate; portul privat Romanel * în viitorul apropiat, s-ar putea anunța alte investiții destul de mari
După o serie de terenuri scoase la licitație în Zona Liberă, după construcția podului peste Dunăre care avansează foarte bine și perspectivele pentru infrastructura conexă, iată că încep să se vadă primele roade la Brăila. Chiar dacă momentan este vorba doar despre câteva declarații ale cehilor de la TESLA, cert este că aceștia au precizat că au ales Brăila pentru a investi aproape 100 milioane euro într-o fabrică de baterii pentru stocarea energiei.
După cum au precizat jurnaliștii de la Ziarul Financiar zilele trecute, unitatea ce se va realiza în județul nostru, ar trebui finalizată undeva anul viitor și va crea 200 de noi locuri de muncă.
Potrivit acestora, TESLA Energy Storage este o companie înființată în iunie, dar care face parte din grupul cehesc TESLA, producător de echipamente energetice, inclusiv destinate stocării energiei. Investiția preconizată pentru Brăila se va ridica la 450 de milioane de lei, fiind susținută printr-un ajutor de stat de 200 de milioane de lei. După cum subliniază Ziarul Financiar, în urma unei centralizări, jurnaliștii au ajuns la concluzia că Brăila este „unul dintre cele mai vânate județe din România de noul val de investitori în energie verde”, motiv deloc întâmplător pentru care TESLA Energy Storage a dorit să își realizeze aici sistemele de stocare ce sunt destinate inclusiv parcurilor eoliene și solare.
„Am ales acest loc (Brăila) cu multă grijă pentru că îndeplinea mai multe criterii: proximitatea față de portul Constanța, Zona Liberă, profilul industrial al zonei și dezvoltările semnificative pe zona de energie verde. România, ca țară, a fost aleasă datorită orientării ei clare spre energia verde, sector în care are un potențial natural semnificativ “, a declarat Dusan Lichardus, cofondator și președintele consiliului de administrație al grupului TESLA din Cehia, după cum a precizat presa centrală.
Tot din articolele apărute la nivel național aflăm că unitatea de producție va realiza în principal sisteme de stocare a energiei pentru consumatorii industriali și pentru proiectele mari de energie solară și eoliană. Totodată, fabrica va produce și module de baterii destinate segmentului rezidențial, dar și module pentru industria auto.
De altfel, Ziarul Financiar a anunțat încă de la începutul lunii că grupul din Cehia, TESLA, dorește să facă această investiție, însă la vremea respectivă nu se știa nimic despre locație. Informația despre intenția companiei a ieșit la suprafață ca urmare a faptului că a solicitat un ajutor de stat de 201,4 milioane de lei, potrivit unor date publicate de Ministerul Finanțelor. Cererea nu s-a încadrat în limita bugetului pentru sesiunea desfășurată în perioada 15.06.2022 - 26.07.2022, după cum a arătat ministerul.
Fabrica se va construi în Perimetrul 2 al Zonei Libere Brăila
Contactat telefonic de redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” primarul Marian Dragomir nu a putut face prea multe comentarii legate de venirea TESLA (Cehia) la Brăila, însă s-a arătat bucuros de anunțul făcut de companie. Totuși, edilul-șef a precizat că locația aleasă se află în Perimetrul II al Zonei Libere Brăila, între fabrica Yazaki și Șoseaua către Slobozia, acolo unde se află cele 11 ha concesionate în trecut de Eli Park. De altfel, concesionarul este cel care va realiza și construcția fabricii, după care va încasa chirie de la TESLA. Dragomir a ținut să sublinieze totuși că probabil această fabrică nu va ocupa întreaga suprafață amintită, ci doar o parte.
”Momentan nu vă pot da foarte multe detalii ca urmare a unor clauze confidențiale între investitor și Eli Park, concesionarul din Perimetrul 2 al Zonei Libere Brăila. Va fi cea mai mare investiție din zona producției, va genera dezvoltare, inovație și locuri calificate de muncă într-o industrie a viitorului. Aceasta investiție inovativă pentru România va pune Brăila pe harta Europei. După semnarea finală a documentelor o sa vă transmitem toate detaliile privind investiția”, a declarat Dragomir.
Nici directorul Regiei Autonome ”Zona Liberă” Brăila, Ionel Duma, nu a fost mai darnic cu declarațiile. Acesta a precizat doar că se așteaptă să primească mai multe informații din partea Eli Park în legătură cu întreg acest proiect în momentul în care lucrurile se vor mișca în teren.
Cert este că nu este prima mare investiție în Zona Liberă Brăila. Firma Romanel desfășoară de câțiva ani operațiuni portuare destul de intense, în perimetrul I al Zonei Libere. În perimetrul II funcționează de circa un deceniu firma de cablaje auto Yazaki, cu câteva sute de angajați, iar în perimetrul III s-a deschis, într-o hală întinsă pe un hectar, o afacere mai puțin cunoscută dar destul de dinamică, a italienilor de la Nova Trevo care fabrică produse laminate de calitate superioară. Primarul Marian Dragomir ne-a declarat, fără a intra în detalii, că în perimetrul I se va mai deschide în curând o activitate de producție, precum și o bază logistică. E vorba despre două investiții destul de mari care vor fi făcute publice în perioada următoare.
Podul a schimbat paradigma la Brăila
Pe surse, am aflat că cehii de la TESLA au luat în calcul o serie de lucruri înainte de a alege Brăila ca locație unde să își realizeze această unitate, care ar putea funcționa pe viitor ca un sediu central pentru Europa. Totul a plecat de la oportunitățile pe care Zona Liberă Brăila le oferă, poziționarea celor 11 ha de teren aproape de Șoseaua de Centură, într-o zonă industrială. Și realizarea podului suspendat peste Dunăre ar fi jucat un rol extrem de important, precum și conturarea tuturor drumurilor de legătură, care se află în diferite stadii, unele la nivel de proiect. S-ar părea că în ecuație a fost luată în calcul și deschiderea autorităților din Brăila pentru zona electrică. Faptul că, în 2017, Municipiul Brăila a luat locul 1 din partea Asociației Municipiilor din România pentru iluminat electric pe LED ar fi fost de asemenea un semnal extrem de puternic transmis celor care doresc să investească în zona energetică. Totodată, faptul că autoritățile locale au colaborat extrem de bine cu toți cei care au venit în zona noastră în ultima vreme și au eliberat autorizații de construire rapid, precum și certificate de urbanism într-un timp cât mai scurt, a fi cântărit pozitiv la luarea acestei decizii, în special dacă ne gândim la colaborarea cu Eli Park, de unde a plecat acest demers. Ba mai mult, ar fi contat și faptul că odată cu venirea Yazaki și Glorious Lighting la Brăila, în ultimii ani s-a format suficient personal calificat pe zona electrică.
De precizat că, potrivit unor surse de încredere, cehii de la TESLA vor crea locuri de muncă, dar nu pentru persoane necalificate. Se discută doar despre joburi pentru persoane calificate cu un anumit nivel de profesionalism și salarizare.
În prezent, demararea investiției depinde de un ultim document pe care investitorii trebuie să îl obțină, însă nu are legătură cu autoritățile locale. După acest ultim pas, lucrările vor putea începe.
Cât despre discuțiile apărute în spațiul public pe tema poluării pe care o astfel de fabrică o poate genera, surse administrative ne-au precizat că o asemenea investiție trebuie să îndeplinească toate cerințele europene de protecția a mediului înainte de a putea fi demarată, astfel că nu ar trebui să fie probleme din acest punct de vedere.
Cert este că momentan în zona vizată nu este altceva decât un teren viran pe care încă nu s-a construit nimic. Potrivit autorităților, cel mai probabil, va exista o conferință de presă în care va fi prezentat acest proiect, în momentul în care vor începe lucrările.
TESLA din Cehia, «TESLA» din SUA și cochetarea cu Brăila
Potrivit presei Centrale, grupul TESLA a fost înființat în anii '50 ca un producător de echipamente electrice integrat vertical. Conform newsflash.ro, TESLA Energy Storage, compania care va desfășura investiția în Brăila, face parte din grupul ceh TESLA, producător de echipamente energetice (baterii pentru stocarea energiei și sisteme pentru proiecte de energie verde). Totodată, potrivit Profit.ro, inginerul și omul de afaceri slovac Dusan Lichardus, prin fondul de investiții Dravus Investment, a deținut și operat până în 2019 un număr de 3 parcuri fotovoltaice în vestul României, în județul Oradea, cu putere instalată cumulată de 11 MW.
Tot newsflash.ro notează că sub „umbrela” juridică cehă a grupului „Tesla” funcționează mai multe business-uri, toate legate de producția, stocarea și managementul consumului industrial de energie electrică din surse regenerabile. Principala operațiune a grupului este fabrica Tesla din orașul slovac Liptovsky Hradok, unde sunt produse în prezent sisteme de stocare de energie bazate pe baterii, dar și alte tipuri de echipamente energetice, de telecomunicații și IT. Fabrica, care a făcut parte din conglomeratul comunist cehoslovac „Tesla” de companii din domeniul electrotehnic, a intrat în funcțiune la începutul anilor ’50.
În 2007, grupul „Tesla” a contestat solicitarea companiei americane Tesla Motors, deținută de Elon Musk, de înregistrare a mărcii „Tesla” în Uniunea Europeană. Ulterior, în 2010, disputa a fost stinsă amiabil, printr-un „acord de coexistență”. În limba cehă, Tesla este o abreviere a expresiei „technija slaboprouda” (tehnologii de voltaj mic).
Interesant de precizat este că în 2018, redactorii „Obiectiv – Vocea Brăilei” anunțau că Brăila se afla pe lista producătorului american de mașini electrice și baterii ”TESLA”, astfel că în județul nostru urma să apară un punct de încărcare rapidă: supercharger. Acest lucru făcea parte din planul companiei de a se extinde în Europa Centrală și de Est. La vremea respectivă producătorul american fusese invitat în România pentru o vizită de documentare, zonele alese pentru punctele supercharger fiind Brăila, Craiova și București, însă nu s-a menționat niciun termen precis.
Anunțul despre extinderea companiei în Europa Centrală și de Est a fost făcut atunci de Ambasada României la Washington, după ce ambasadorul de la vremea respectivă, George Maior, a discutat cu reprezentanți ai firmei. Acesta a subliniat atunci că “Tesla” vrea să extindă în această parte a continentului infrastructura dedicată vehiculelor electrice pe care le produce, dar și noile tehnologii de stocare a energiei sau elementele ce susțin dezvoltarea orașelor inteligente.