Zeci de mii de soferi au fost depistati incalcind normele rutiere, motiv pentru care oamenii legii le-au aplicat sanctiuni contraventionale, le-au retinut permisele in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce autovehicule si unora le-au intocmit chiar dosare penale. Astfel, 73.249 de soferi au fost amendati (cu 2.223 mai putini fata de 2005) si alti 1.504 au devenit pietoni. Politistii rutieri au constatat si 234 de infractiuni la regimul circulatiei, carora li se adauga alte 105 infractiuni de alta natura, cum ar fi fals privind identitatea, furturi auto sau cele prevazute de Legea 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice. "Imbucurator este faptul ca a scazut gradul de victimizare a populatiei, obiectiv fundamental al programului care s-a incheiat in urma cu putin timp si care a urmarit reducerea numarului de accidente de circulatie. Aceste lucruri au reprezentat obiectivele sectoriale ale Politiei Romane, in vederea integrarii in Uniunea Europeana. Nu trebuie uitata si problema infrastructurii si faptul ca Politia nu este singurul organ abilitat in privinta reducerii victimizarii populatiei prin accidente rutiere. Aceasta ar trebui sa reprezinte o politica de stat, prin aportul permanent si sustinut al celorlalti parteneri sociali. Mai trebuie precizat ca latura civica este intr-o erodare continua, avind repercusiuni si asupra activitatii noastre, in sensul ca cetatenii se feresc sa ne sprijine, sa ne informeze cu privire la problemele din trafic, in conditiile in care noi dovedim o transparenta a activitatii si solicitudine fata de problemele acestora", ne-a precizat subcomisar Dumitru Budes, seful Serviciului Politiei Rutiere Braila.
Peste 200 de soferi au condus sub influenta bauturilor alcoolice
Cele mai multe accidente din 2006 s-au datorat conducerii imprudente (24 de evenimente grave), capitol care ocupa prima pozitie si in ceea ce priveste numarul mortilor (13), dar si cel al ranitilor (19). Datorita traversarii neregulamentare s-au produs 23 de evenimente rutiere, soldate cu 9 morti si 14 raniti, iar din cauza neadaptarii vitezei alte 12, cu 2 morti si 11 raniti. De asemenea, printre cauze se mai numara si depasirile neregulamentare (10 accidente cu 4 morti si 7 raniti), neatentia biciclistilor (8 accidente cu 3 morti si 5 raniti) si neacordarea prioritatii vehiculelor (8 accidente cu 4 morti si 10 raniti). Din categoria cauzelor producerii celor mai putine accidente, cite unul de fiecare, se numara neasigurarea la mersul inapoi, conducerea fara permis, neatentia carutasilor si nerespectarea culorii semaforului.
Din bilantul Politiei Rutiere reiese ca a crescut numarul amenzilor aplicate pentru disciplinarea carutasilor, de la 1.103, in 2005, la 1.771, dar si a persoanelor depistate fara centura de siguranta, care au fost aproape 14.000. Din categoria "in scadere" fac parte soferii depistati conducind sub influenta bauturilor alcoolice, de la 329, la 252, cit si a celor vitezomani, de la 26.592, la 20.476. "Este drept ca masinile din dotare prezinta un anumit grad de uzura, dar se fac eforturi pentru a fi tinute intr-o stare normala si chiar reusim cu ele sa limitam pornirile unora care nu vor sa respecte viteza, prin mobilitatea aparatelor radar. Se stie ca prin noua legislatie detectoarele radar sint permise, insa ii asiguram pe participantii la trafic ca vom reusi sa intimidam pornirile de depasire a vitezei, prin folosirea optima a echipamentelor. Trebuie precizat si faptul ca Serviciul Politiei Rutiere a primit, anul trecut, 6 autoturisme "Dacia Logan", iar in luna decembrie am mai incadrat 2 agenti absolventi ai Scolii "Vasile Lascar" Cimpina, printre care se numara si o femeie, prima femeie de la Serviciul Politiei Rutiere Braila. Prezenta sa in trafic va impune respect, dat atit de faptul ca agentul este femeie, cit si de impunerea respectarii legii", a mai adaugat subcomisarul Dumitru Budes, seful Serviciului Politiei Rutiere Braila.
Tragedii pe sosele
La inceputul lunii februarie, o braileanca in virsta de 34 de ani, angajata la firma de salubrizare "RER Ecologic Service", a murit calcata de un camion, in timp ce se pregatea pentru ridicarea gunoiului de la sediul societatii "Agroalim", de pe Soseaua Baldovinesti nr.22. Rozalia C. de abia apucase sa coboare din masina de salubrizare, ce era parcata pe marginea drumului, cind a fost agatata de oblonul unui camion si aruncata sub rotile acestuia nemaiavind, practic, nici o sansa de supravietuire. Surse din cadrul Serviciului Politiei Rutiere ne-au precizat ca accidentul s-a produs, in primul rind, pentru ca soferul nu a observat victima si apoi pentru ca nu a apreciat cum trebuie distanta fata de masina de salubrizare pe care intentiona sa o depaseasca.
In luna mai, patroana postului de radio "Kiss FM Braila" si a discotecii "Black & White" a fost accidentata grav dupa ce un TIR incarcat cu materiale de constructii a lovit autoturismul pe care il conducea si l-a facut armonica. Din primele cercetari a rezultat ca vinovat de producerea evenimentului ar fi soferul autotrenului nr. B-81-FOI, care a lovit in plin autoturismul "Mitsubishi Colt" nr. B-55981, condus de Mariana Prelipceanu. "Am incercat sa evit o alta masina care mi-a taiat calea si am lovit autoturismul", a explicat soferul, la scurt timp dupa accident. Dupa ce a proiectat autoturismul in sant, TIR-ul a iesit de pe sosea, cabina s-a desprins, iar camionagiul a fost aruncat prin parbriz in sant, direct in cap. Soferul a avut un noroc incredibil, scapind cu un traumatism cranian, un picior fracturat si citeva julituri, insa conducatoarea auto s-a ales cu picioarele zdrobite.
In luna august, doi oameni au murit si alti doi au fost raniti grav cind un sofer inconstient, care "zbura" cu un autoturism "Peugeot 206" pe Soseaua Dig Braila-Galati, a izbit frontal o Dacia, de pe contrasens. Dupa ce a fost facuta armonica, Dacia a luat foc din cauza unui furtun rupt si a ars ca o torta pe marginea drumului, pina cind s-a facut scrum si din ea a ramas doar scheletul. Singurul care a scapat teafar, fara nici o julitura, a fost chiar autorul carnagiului rutier. In timpul cercetarilor, ofiterii de la Politia Rutiera au constatat cu stupoare ca urmele de frinare ale Peugeot-ului masurau 40 de metri, turometrul acestuia se blocase la 4000 rotatii pe minut, iar cutia de viteze era in treapta a cincea - indicii ce conduc la ipoteza ca masina avea peste 170 km/h in momentul coliziunii. La momentul respectiv, surse din cadrul Politiei ne-au precizat ca: "Din primele cercetari a rezultat ca evenimentul s-a produs din cauza unei depasiri neregulamentare si a vitezei excesive. Inginerul Romica-Adrian D., 38 ani, din Galati, conducea autoturismul Peugeot 206 nr. B-39-MKK dinspre Braila catre municipiul vecin si s-a angajat in depasirea unei coloane de masini, avind viteza extrem de mare, dupa cum au declarat citiva martori. Conducatorul Peugeot-ului nu a mai reusit sa revina pe banda sa si a tamponat frontal Dacia 1300 sofata de Aurel T., 54 ani, in care se aflau si trei pasageri, toti fiind din Galati. In urma impactului violent, Aurel T. si pasagerul din dreapta sa, Valentin S., 53 ani, au decedat pe loc, iar Mihai P., 45 ani si Mihai T., 50 ani, care se aflau pe bancheta din spate, au fost accidentati usor, suferind traumatisme cranio-faciale."
Acestea sint doar citeva exemple care scot in evidenta imprudenta unora dintre soferi, aceasta fiind o "boala" de care multi dintre conducatorii auto se "vindeca" foarte greu.