• după o investiţie substanţială, de circa 4 milioane de lei, nou înfiinţatul serviciu de reparaţii asfaltice din cadrul Primăriei şi-a început activitatea • prima misiune: fixarea dalelor clămpănitoare de pe trotuarele străzii Mihai Eminescu • lansarea noii divizii a stârnit discuţii încinse în Consiliul Local Municipal, unde consilierii liberali au acuzat Primăria că una a spus, când a cerut bani pentru înfiinţarea acestei structuri, şi alta a ieşit de fapt • liberalii sunt nemulţumiţi de faptul că din titulatura diviziei a fost exclus tocmai detaliul cel mai important: turnarea de asfalt pe străzi, fiind trecute, în schimb, repararea parcărilor şi intervenţia la accidentele de teren • primarul a explicat că divizia va interveni pe străzi doar în perioadele dintre contractele încheiate de Primărie cu societăţile specializate pe astfel de lucrări şi că în restul timpului va avea treabă suficientă pentru reabilitarea vechilor parcări din municipiu şi pentru astuparea surpărilor survenite din cauze naturale pe străzi • explicaţiile nu i-au convins pe liberali, care au lansat acuzaţii grave, vorbind despre o deturnare de fonduri făcută de Primărie în această afacere • “Singura deturnare făcută este deturnarea cuvintelor mele, pe care unii membri PNL nu au capacitatea să le înţeleagă”, a replicat Dragomir
Divizia de asfaltări şi reparaţii stradale constituită în cadrul Primăriei a intrat în “pâine” de câteva zile, prima lucrare a nou-înfiinţatei echipe derulându-se în prezent pe strada pietonală Mihai Eminescu, unde e nevoie de fixarea dalelor de pe trotuare. După cum v-am mai informat, primarul Marian Dragomir a anunţat încă de la preluarea mandatului că va lua măsuri pentru alcătuirea unei echipe de lucru, dotată cu toate utilajele necesare, astfel încât să se poată interveni în regim de urgenţă pe străzile municipiului, pentru astuparea gropilor de pe carosabil şi de pe trotuare. Demersurile au început încă din 2016, însă au început să se concretizeze abia spre finalul anului 2017, când au fost achiziţionate primele utilaje şi s-au demarat procedurile de angajare a personalului necesar. După mai multe licitaţii pentru cumpărarea utilajelor, pe baza celor mai bune oferte prezentate de firmele interesate, şi după organizarea câtorva concursuri de angajare, Divizia de Reparaţii este în prezent aptă să înceapă treaba. Săptămâna trecută s-a parcurs ultimul pas birocratic, prin aprobarea în Consiliul Local Municipal a regulamentului de funcţionare a noii structuri. Cum era de aşteptat în cazul unei astfel de iniţiative care a presupus o investiţie de câteva milioane de lei, consilierii locali din opoziţie au avut puncte de vedere diametral opuse de cele ale Primăriei, acuzând administraţia locală că una ar fi spus atunci când s-au alocat bani pentru înfiinţarea acestei divizii şi pentru achiziţionarea de utilaje, şi alta ar fi ieşit de fapt. Concret, consilierii liberali s-au arătat nedumeriţi şi nemulţumiţi de denumirea oficială a structurii apărute în cadrul Serviciului de Utilitate Publică Administrare şi Gospodărire Locală. Aceasta se numeşte în documentele oficiale “Serviciul de administrare a domeniului public şi privat al activităţilor de ÎNTREŢINERE PARCĂRI, PLATFORME, INCINTE ŞI INTERVENŢII LA ACCIDENTE DE TEREN DIN DOMENIUL PUBLIC ŞI PRIVAT AL MUNICIPIULUI BRĂILA”. Liberalii s-au declarat consternaţi de faptul că, după ce iniţial a spus că noua divizie se va ocupa de astuparea gropilor de pe carosabilul străzilor din municipiu, mai nou este vorba despre un serviciu axat doar pe întreţinerea parcărilor, platformelor, şi pe intervenţiile la accidente de teren.
Primarul Marian Dragomir a explicat că în momentul de faţă municipalitatea are încheiat un contract cu o firmă specializată pentru repararea străzilor, motiv pentru care noul serviciu din cadrul Primăriei nu mai poate interveni pe străzi, deoarece s-ar încălca prevederile acelui contract, iar Curtea de Conturi ar putea aplica sancţiuni în consecinţă. În ceea ce priveşte noţiunea de “accidente de teren”, care i-a contrariat pe liberali, o explicaţie a fost oferită în şedinţa CLM de inginerul Andrei Mitache, şeful Diviziei de Reparaţii. “Accidentele de teren corespund unor situaţii de urgenţă în care apar cedări din cauza spălării interioare a terasamentelor, din cauza diverselor probleme care pot apărea din infliltraţii. Ca urmare, se poate impune acţionarea urgentă pentru remediarea acestor tipuri de situaţii, pentru menţinerea siguranţei traficului şi a circulaţiei pietonilor”. Explicaţia nu i-a convins pe liberali, care au spus că surpările de teren apar de obicei în zona conductelor administrate de CUP “Dunărea”, iar refacerea carosabilului intră în sarcina acestei companii, fără a mai fi nevoie de intervenţia diviziei Primăriei.
Într-un final, după mai multe contre pe acest subiect, regulamentul de funcţionare a noii structuri a fost aprobat în CLM, cu 20 voturi “pentru” şi 6 voturi “împotrivă” din partea consilierilor PNL.
Dragomir versus Dănăilă
Ulterior, subiectul a fost reluat în conferinţa de presă susţinută, săptămâna trecută, de primarul Dragomir, dar şi în conferinţa de presă a liberalilor.
Primarul a mai ţinut să explice odată care este menirea Diviziei de Reparaţii din cadrul Primăriei. “Divizia Primăriei Municipiului Brăila va interveni pe tot ceea ce înseamnă accidente ale străzii, surpări care nu sunt de la CUP Dunărea, şi pe reabilitări ale parcărilor deja existente şi ale aleilor de intrare la bloc. Dacă vreodată vom mai avea contestaţii la orice licitaţie, pe perioada contestaţiilor echipa Primăriei va interveni la toate reparaţiile stradale”, a precizat Marian Dragomir. Edilul şef a vorbit şi despre inginerul ce va coordona noua divizie, exprimându-şi încrederea că experienţa acestuia în domeniul reparaţiilor stradale va fi de bun augur. “Au fost livrate toate utilajele şi am angajat un inginer, un tehnician, mai mulţi muncitori asfaltatori. Iar cel mai important lucru este faptul că inginerul şef al acestei formaţii este un om cu experienţă care a finalizat foarte multe lucrări în zone atât din Municipiul Brăila cât şi din ţară. Aş vrea să vă dau un singur exemplu: tot ceea ce înseamnă reabilitarea Staţiunii Sinaia, pe zona principală a străzii, atât la trotuare cât şi la carosabil, a fost sub coordonarea acestui inginer brăilean, domnul Andrei Mitache. Este şi cel care s-a ocupat în prima parte de şantierul din Chercea şi aţi văzut că lucrurile sunt foarte avansate faţă de grafic acolo”, a mai spus primarul.
Şeful PNL Brăila, Alexandru Dănăilă, a ţinut, însă, să îşi exprime un punct de vedere foarte acid, la conferinţa de presă susţinută la sediul partidului, la sfârşitul săptămânii trecute, cu ocazia vizitei preşedintelui PNL, Ludovic Orban.
“Anul trecut, primarul a spus că vrea să înfiinţeze un serviciu de reparaţii, asfaltări şi plombări în municipiul Brăila, astfel încât să evite eventuale probleme care pot apărea cu societăţile comerciale care contestă rezultatul unei licitaţii. Atunci am fi practic independenţi, municipiul ar avea propriul serviciu şi s-ar putea face reparaţiile străzilor, a trotuarelor şi a parcărilor de către o echipă, sub conducerea celor de la SUPAGL. La vremea respectivă, noi am votat contra înfiinţării acestui serviciu pentru că am spus de la început că nu este posibil ca un serviciu de utilitate publică aşa cum este SUPAGL-ul, care are datorii restante de 7-8 ani de zile faţă de CLM, să poată gestiona nişte sume importante de bani, generate de aceste reparaţii. Dar majoritatea PSD a aprobat înfiinţarea acestui serviciu. Au fost achiziţionate nişte utilaje, 11 la număr dacă nu greşesc, utilaje tocmai pentru reparaţii şi plombări, care pot fi folosite pentru lucrări relativ mari, nu lucrări mici. Iar în ultima şedinţă de consiliu am aflat cu stupoare, când am văzut proiectul de hotărâre, că de fapt toate aceste modificări de organigramă, alocări de fonduri, achiziţii de utilaje nu au fost făcute pentru un serviciu care să asigure reparaţia drumurilor din municipiul Brăila, ci pentru un serviciu care să asigure întreţinerea parcărilor şi a terenurilor accidentate. Eu nu am auzit să fie nevoie de aşa ceva. Pentru că dacă un teren alunecă în urma unor eventuale fenomene meteo din acestea mai agresive asupra solului, atunci se face comitetul pentru situaţii de urgenţă, se alocă bani. Acolo este o intervenţie separată. Dacă sunt surpări în carosabil şi ele sunt cauzate de reţelele celor de la CUP Dunărea, intervin aceştia, dacă sunt surpări pentru că au săpat ceilalţi deţinători de reţele acolo, sunt obligaţi să intervină ei. Deci practic, nu avem obiect pentru acest serviciu în forma în care a fost votată de consilierii municipali”.
Dănăilă acuză Primăria, nici mai mult nici mai puţin, de deturnare de fonduri şi de favorizare a societăţii private care se ocupă în prezent de reparaţiile stradale din municipiu (firma “Micatis” SRL patronată de afaceristul Aurel Gropeneanu n.n.)
“I-am atras atenţia primarului că este vorba despre o deturnare de fonduri. Banii au fost folosiţi pentru un titlu iniţial, un cod CPV pentru achiziţii în SEAP, iar ulterior, pentru că între timp a câştigat o firmă şi domnul primar am văzut că este din ce în ce mai mulţumit de modul în care această firmă asfaltează, s-a hotărât să spargă lucrarea în mai multe loturi. Şi atunci, lucrări care erau prinse iniţial în contractul de achiziţii pentru asfalt, cu societatea aceasta care asfaltează, acum sunt prinse şi delegate către serviciul nostru de utilitate publică. Ceea ce înseamnă că domnul primar a avut intenţia de la început să deturneze nişte sume de bani. Dacă nu câştiga cine trebuie licitaţia ar fi făcut Primăria toate reparaţiile, dacă a câştigat cine trebuie licitaţia, contractul practic a fost spart şi achiziţia fărâmiţată astfel încât să rămână ceva şi pentru SUPAGL să lucreze. Dar utilajele pe care acest serviciu le-a cumpărat sunt pentru capacităţi medii şi mari de turnare a asfaltului. Este imposibil cu acele utilaje să faci nişte lucrări pe suprafeţe restrânse, aşa cum în final s-a aprobat”, a declarat Dănăilă. Prezent la conferinţa de presă, preşedintele PNL, Ludovic Orban, a fost întrebat de jurnalişti cum comentează acest subiect. “Tocmai v-a spus domnul Dănăilă. Primarul a prăduit o mulţime de bani ca să achiziţioneze o mulţime de utilaje care nu pot fi folosite la obiectul de activitate ce le-a fost alocat după ultima şedinţă de CLM. Deci bani cheltuiţi degeaba!”, a declarat, scurt şi la obiect, Orban.
Faţă de aceste acuzaţii, primarul Dragomir a venit cu o replică la fel de acidă: “PNL critică fără să vină cu ceva constructiv. Nu au votat bugetul ca să blocheze toate lucrările, toate investiţiile. Singurul lor scop este de a bloca investiţiile şi de a sabota activitatea primarului. În ceea ce priveşte deturnarea de fonduri, singura deturnare este cea a cuvintelor mele, pe care unii membri PNL nu au avut capacitatea să le înţeleagă”.
Întrebat de reporterul nostru dacă divizia de reparaţii înfiinţată de Primărie ar fi avut capacitatea să se ocupe singură de întreţinerea străzilor din municipiu, astfel încât să nu mai fie nevoie de contractarea unei firme private pentru acest lucru, Dragomir ne-a declarat că ar trebui să mai fie achiziţionate încă de trei ori pe atâtea utilaje câte s-au achiziţionat deja. “Aşa cum am mai spus, această divizie va interveni atunci când ne vom afla în procedura de licitaţie pentru încheierea unui nou contract, după ce va expira cel aflat în derulare. După cum se ştie, aceste licitaţii sunt însoţite de contestaţii care pot întârzia foarte mult atribuirea contractului. Cât se vor rezolva contestaţiile, vom avea la dispoziţie divizia proprie pentru intervenţii pe străzi, ca să nu se mai întâmple ca data trecută, când nu am putut face nicio reparaţie, timp de câteva luni, din cauza contestaţiilor repetate. După ce semnăm contractul cu firma specializată, care are o capacitate tehnică net superioară, divizia proprie va interveni pentru reparaţii în parcările deja existente care n-au mai fost reabilitate de foarte mulţi ani, deci nu pentru amenajarea unor parcări noi. Totodată, vor fi reparate şi căile de acces spre aceste parcări, care nu înseamnă neapărat doar alei înguste ci şi anumite străzi dintre blocuri, unde utilajele achiziţionate pot lucra fără probleme”, ne-a mai informat primarul Marian Dragomir.
Ce utilaje au fost achiziţionate şi cât au costat
• Primăria dă asigurări că s-au făcut economii substanţiale
Pentru dotarea Diviziei de Reparaţii cu utilajele necesare, s-a alocat iniţial, în 2017, un buget de circa 4 milioane de lei. În cadrul acestui buget, s-au achiziţionat un autogreder, un finisor de asfalt, un dispersor de emulsie, o freză asfaltică şi un cilindru compactor. Conducerea Primăriei ne-a dat asigurări că, făcându-se licitaţie în baza ofertei celei mai avantajoase, preţurile de achiziţie au fost suficient de bune încât să se facă o economie substanţială, astfel încât s-au mai putut achiziţiona o autobasculantă, un buldoexcavator, un mini încărcător frontal, o autoutilitară şi o talpă compactoare. Şi acestea au fost achiziţionate la preţuri avantajoase, făcându-se economii, astfel încât Primăria şi-a propus să mai cumpere câteva utilaje şi accesorii: o remorcă transport, un tăietor de asfalt, un ciocan demolator, un generator pentru energie electrică, un ciocan hidraulic pentru buldoexcavator, o perie mecanică pentru încărcătorul frontal şi un cârlig de remorcă. Toate acestea se vor încadra în bugetul iniţial de 4 milioane de lei.