A fost votat regulamentul pentru publicitatea stradală | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

A fost votat regulamentul pentru publicitatea stradală

Consilierii municipali au aprobat vineri, 30 iunie, mult-aşteptatul regulament privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate în oraşul nostru. În linii mari, acesta prezintă cadrul legal, definirea termenilor folosiţi, instituie şi noţiunea de "zonă de publicitate restrânsă", dar vine şi cu o clasificare şi codificare a mijloacelor de publicitate, precum şi cu o prezentare a cerinţelor privind aprobarea, autorizarea şi amplasarea acestora. Există însă o mare problemă: în timpul şedinţei, consilierul din partea Partidului Conservator, Daniela Rădulescu, nu a semnalat un posibil conflict de interese în care s-ar afla prin prisma faptului că deţine o firmă ce este operator de publicitate. Este vorba despre SC "Inter Vito" SRL, societatea unde Rădulescu este asociat unic, fiind şi proprietarul a două panouri pe raza municipiului. Unul dintre acestea este ecranul publicitar cu leduri din intersecţia Calea Călăraşilor şi B-dul Independenţei. Contactată telefonic, Rădulescu a spus iniţial că nu-şi mai aduce aminte cum a votat şi a cerut un răgaz de o oră pentru a se lămuri în această privinţă. După expirarea termenului solicitat, Rădulescu a recunoscut că a avut o scăpare şi că a votat pentru adoptarea regulamentului, deşi se afla în conflict de interese, consecinţa fiind aceea că hotărârea ar putea fi anulată de către Prefectură: "Am votat «pentru». Instituţia Prefectului va hotărî că am fost în conflict şi va anula, probabil, hotărârea. M-am gândit că nefiind vorba de nicio taxă şi de niciun interes patrimonial, nu este nicio problemă. Vom vedea. Chiar n-am fost atentă. De obicei, eu sesizez când nu trebuie să votez. M-am gândit că dacă este o reglementare impusă de lege... Probabil Prefectura nu va da avizul".
La rândul său, secretarul general al Primăriei, Ion Drăgan, a explicat că fiind vorba despre un regulament cerut de o lege specială, Rădulescu nu s-ar afla în conflict de interese doar pentru că ar avea o firmă cu profil de operator publicitate.
Rămâne de văzut ce va decide Prefectura Brăila în această speţă.

Neclarităţi în ceea ce priveşte "zona de publicitate restrânsă"

Revenind la textul regulamentului, în ceea ce priveşte "zona de publicitate restrânsă", acesta spune că este vorba despre o suprafaţă "în care se instituie restricţii speciale, respectiv în care nu sunt permise anumite categorii de mijloace de publicitate", dar nu spune exact care sunt acestea. Nominalizează, însă, sectoarele unde se instituie regula "publicităţii restrânse": zona Centrului Istoric precum şi principalele artere de circulaţie - Calea Călăraşilor, strada Şcolilor, str. 1 Decembrie 1918, Calea Galaţi pe segmentele cuprinse între B-dul Al. I Cuza şi B-dul Dorobanţilor şi, în fine, strada Eremia Grigorescu de la B-dul Independenţei până la Piaţa Gării.
Totuşi, Legea 185/2013 privind publicitatea stradală prevede la articolul 9 "Categoriile de mijloace de publicitate permise conform alin. 1 (cu referire la zonele de publicitate restrânsă - n.r.) sunt stabilite prin regulamentul local de publicitate, astfel încât prin dimensiuni, formă sau amplasare să nu altereze caracteristicile arhitecturale şi ambientale ale zonei".
Chiar dacă regulamentul nu spune exact care sunt tipurile de mijloace de publicitate permise în zona specială, se face precizarea că "În Zona de Publicitate Restrânsă pe un trotuar la nivelul solului, între două străzi, se admite amplasarea a cel mult unui sistem publicitar cu respectarea prevederilor legale".
Regulamentul spune că este interzisă publicitatea stradală, printre altele, în incinta şi pe elementele de împrejmuire a cimitirelor, lăcaşurilor de cult, parcurilor şi grădinilor publice, dar şi în intersecţii, în sensuri giratorii, în spaţii destinate circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere, a scuarelor mediane mai înguste de 2 m şi în insulele de separare a fluxurilor de circulaţie. Aşadar, rămâne de văzut în zona Barieră ce panouri vor mai răspunde acestor cerinţe.

Panourile şi ecranele, doar cu autorizaţie de construire

Mai departe, regulamentul stabileşte că amplasarea mijloacelor publicitare de tip panou sau ecran publicitar, firmă, indicator direcţional şi mesh se face numai în baza unei autorizaţii de construire obţinută conform Legii 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii. Prin excepţie, nu se autorizează mijloacele publicitare care fac parte integrantă din faţadele clădirilor şi care au fost autorizate împreună cu acestea. De asemenea, publicitatea stradală mai este permisă în baza unui aviz de publicitate sau a unui permis pentru pentru activităţi promoţionale, ori a unui acord de afişaj electoral.
Un alt aspect important este acela că atribuirea contractelor de ocupare a domeniului public şi/sau privat al statului şi/sau al municipiului Brăila pentru amplasarea mijloacelor publicitare se face doar prin licitaţie publică. În cadru mai larg, Legea specială 185/2013 spune că există un moment zero la care se anulează toate contractele de concesiune pentru amplasarea de mijloace publicitare. Cu alte cuvinte, este vorba de o resetare a sistemului, astfel încât primăriile să organizeze licitaţii pentru locaţiile unde permit publicitate outdoor. Resetarea a tot fost amânată până acum, noul termen fiind pentru octombrie 2015. În paranteză fie spus, operatorii de publicitate la nivel naţional dar şi local nu sunt de acord cu prevederile acestei legi şi încearcă din răsputeri eliminarea momentului zero despre care făceam vorbire mai devreme, spunând că mulţi dintre ei vor intra în faliment cu toate consecinţele economice şi fiscale negative ce decurg din asta.
Reamintim că "Obiectiv" a semnalat apariţia, în ultimele luni, pe domeniul public al municipiului a unor panouri publicitare amplasate ilegal şi a cerut cu insistenţă aplicarea legii în cazul acestora, administratorii lor sustrăgându-se, printre altele, şi de la plata unor taxe. Mai mult, în urma unei anchete proprii, în care a verificat existenţa autorizaţiilor de construire, "Obiectiv" a demonstrat că ar fi vorba despre nouă panouri, proprietatea unui ONG numit Asociaţia pentru Comunicare Dialog şi Ajutor Social, montate recent în zona Bariera Călăraşilor, dar şi la ieşirea din oraş spre Viziru, în zona OMV Petrom, la ieşire spre Buzău, precum şi pe Şoseaua Dig Brăila - Galaţi. Din motive pe care încă nu le-a explicat, municipalitatea a tergiversat aplicarea legii, panourile fără autorizaţii fiind încă în picioare şi făcând reclamă unor firme apropiate PSD.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro