• la ceas aniversar, reprezentanții Asociației cadrelor militare în rezervă și retragere din Arma Geniu „General Constantin N. Hârjeu” și militarii Brigăzii 10 Geniu „Dunărea de Jos” au vizitat traseul canalului, Ecluza Cernavodă și fresca de la Murfatlar • evenimentul a fost prilejuit și de împlinirea a 165 de ani de la înființarea Armei Geniu
La ceas aniversar - împlinirea a 40 de ani de la inaugurarea Canalului Dunăre-Marea Neagră („Magistrala Albastră”, 26 mai 1984) și a 165 de ani de la înființarea Armei Geniu - militarii Brigăzii 10 Geniu „Dunărea de Jos”, împreună cu reprezentanți ai Asociației cadrelor militare în rezervă și retragere din Arma Geniu „General Constantin N. Hârjeu” - filialele Brăila și București, au vizitat traseul Canalului, Ecluza Cernavodă și fresca de la Murfatlar.
Este binecunoscută participarea militarilor geniști și nu numai la lucrările de pe șantierele Canalului Dunăre - Marea Neagră. Potrivit organizatorilor evenimentului, participarea geniștilor la lucrările Canalului nu a fost una întâmplătoare, prezența lor fiind reclamată de „competența profesională, disciplina și responsabilitatea acestora - fie ofițeri, maiștri militari și subofițeri, gradați sau simpli soldați. Pe întreaga durată a construcției Canalului Dunăre - Marea Neagră, militarii români - geniști dar și din celelalte arme și specialități - au dat un important examen de conștiință, de muncă, de bărbăție, disciplină și devotament față de țară”.
Canalul Dunăre - Marea Neagră constituie, de departe, veriga ce leagă traficul maritim, prin Portul Constanța, de traficul fluvial pe apele interioare europene, fiind parte componentă a coridorului paneuropean de transport dintre Marea Neagră și Marea Nordului, prin Canalul Rin - Main - Dunăre, formând, astfel, o importantă rută de transport cu costuri reduse pentru o gamă largă de mărfuri și servicii. Inaugurat la data de 26 mai 1984, Canalul Dunăre - Marea Neagră se înscrie, astfel, în cea mai mare clasă de canale interioare, potrivit standardelor europene.
Construcția canalului a implicat eforturi umane și financiare considerabile, dar și o serie de lucrări conexe de mare anvergură, precum construirea unor poduri, ecluze, rectificarea unor șosele, căi ferate și supraînălțări de terenuri inundabile. Canalul Dunăre - Marea Neagră scurtează cu aproximativ 400 de kilometri ruta mărfurilor de la Marea Neagră și până la porturile dunărene din Europa Centrală și cu aproximativ 4.000 de kilometri drumul mărfurilor din Australia și Orientul Îndepărtat către Europa Centrală.
Principalul avantaj al canalului constă în legătura directă cu Portul Constanța, cel mai mare port maritim de la Marea Neagră și unul dintre cele mai mari din Europa, au mai precizat surse militare.