A făcut în schimb mari promisiuni, toate în numele şefului său de partid - care, deşi prim-ministru acum, nu poate candida la Preşedinţie înşirând gogoşi. Şi ceilalţi candidaţi promit doar schimbări la nivel naţional, la nivel de sistem, nu taxe mai mici şi pensii mai mari. Spre deosebire de premierul candidat, ei nu au "ţuţări".
Cu un an în urmă, de exemplu, Dan Şova a fost într-o excursie de câteva zile în China de unde s-a întors cu o mulţime de baloane. Unul dintre ele se referea la interesul mare al chinezilor să vină la Brăila ca să facă un pod. Şova a dat şi un termen de deschidere a şantierului: anul electoral 2016. Nimic nou aici, în afara banilor cheltuiţi pe această deplasare. Chinezii voiau şi în 2003 să facă podul peste Dunăre.
Puţin după asta, chinezii au întors vizita în cadrul unui Forum Economic şi Comercial China-Europa Centrală şi Est, organizat în noiembrie trecut la Bucureşti. Podul nici nu s-a mai văzut de atâtea proiecte de infrastructură ca şi date în folosinţă în comunicatele guvernamentale. Dar absolut nimic nu s-a pus în practică până acum.
Deunăzi, a fost din nou rândul premierului-candidat să-şi ia nevasta şi câţiva miniştri într-o altă excursie în China. Ponta mai fusese acolo şi în iunie 2013, când s-a întors doar cu zâmbetul de satisfacţie. Acum s-au văzut iarăşi foarte clar perspective de dezvoltare şi de investiţii, s-au revărsat mari proiecte şi trenuri de mare viteză peste România, iar la final s-au adus omagii faţă de politica luminoasă a Partidului Comunist Chinez.
Toate aceste plimbări costisitoare, fără vreun rezultat palpabil, s-au încheiat cu promisiuni una mai mare ca alta. Pentru campania electorală - un fel de poveşti cu zâne, dar în realitate un costisitor film prost, reluat la nesfârşit, cu patos maxim în preajma alegerilor şi cu amnezie totală în rest. Metoda nu e nouă. Şi Relu Fenechiu a tot promis autostradă, şi-n 2004 (când a devenit deputat), şi în 2008, şi în 2012 (la fiecare reînnoire de mandat). Între timp, el a ajuns în altă parte, iar autostrada - ale cărei excesiv de scumpe studii de fezabilitate se reînnoiesc din doi în doi ani doar ca să umple buzunarele clienţilor politici - a rămas doar pe hârtie. Stratagema o aplică acum Ponta şi alţii din anturajul lui, care vântură de ani de zile promisiunea de reaşezare a Brăilei pe harta României. Au şi o scuză pentru asta: ce-ar fi alegerile fără promisiuni? Să vii, totuşi, la Brăila ca să promiţi un pod peste Dunăre ştiind că îl vei construi în fieful baronului Dragnea înseamnă nu minciună, ci bătaie de joc faţă de brăileni. Corect ar fi fost - indiferent cum te-ai numi, Ponta, Şova, Dragnea - să vii aici şi să explici că nu eşti în măsură să revigorezi acum zona din punct de vedere economic, prin proiecte de anvergură gen pod, aeroport, autostradă etc., dar că pui în aplicare şi sprijini vizibil o strategie realistă a administraţiei locale în acest sens şi că roadele se vor vedea şi resimţi într-un anumit termen pe care îl fixezi cu o marjă de cel mult 2-3 luni. Ar fi un angajament de onoare faţă de brăileni. Din nefericire, adevărul este o dovadă de respect care nu stă în caracterul oamenilor politici.