NAȚIONAL. "Suferinţele" sistemului public de sănătate sunt calitatea scăzută a serviciilor din spitale şi corupţia, | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

NAȚIONAL. "Suferinţele" sistemului public de sănătate sunt calitatea scăzută a serviciilor din spitale şi corupţia,

Sistemul public de sănătate reprezintă principala opţiune a românilor, pentru că este gratuit, iar oamenii au încredere în doctori, însă are vulnerabilităţi, cauzate de calitatea scăzută a serviciilor, în special în spitale, costurile suplimentare pentru medicamente pe durata internării şi corupţie. Aceste concluzii reies dintr-un studiu coordonat de Ministerul Sănătăţii şi Asociaţia pentru Implementarea Democraţiei (AID), cu privire la calitatea serviciilor din cadrul sistemului sanitar românesc şi percepţia asupra corupţiei din sistem.
Potrivit cercetării, sistemul public de sănătate continuă să reprezinte principala opţiune pentru cea mai mare parte a pacienţilor, din considerente ce ţin de gratuitatea şi accesibilitatea serviciilor, de recomandări primite din partea medicilor de familie, dar şi de încrederea în competenţa medicilor din sistemul public. Totuşi, vulnerabilităţile generate de calitatea scăzută a serviciilor, în special în spitale, costurile suplimentare pentru medicamente necesare pe durata spitalizării, precum şi percepţia conform căreia sistemul este profund măcinat de corupţie, la diferite niveluri, continuă să fie percepute ca principalele probleme ale sistemului sanitar românesc.
Studiul relevă că aproximativ o cincime din populaţia adultă a României oferă plăţi informale în sistemul public de sănătate. În acelaşi timp, deşi legislaţia privind drepturile pacientului prevede posibilitatea recompensării personalului sau unităţii sanitare în care acesta a fost îngrijit, cercetarea arată că nu există norme de aplicare a textului respectiv. Astfel, legea naşte duplicitate şi confuzie.
Un alt aspect important evidenţiat de studiu este faptul că o mare parte a pacienţilor nu cunosc care le sunt drepturile, unii dintre aceştia considerând chiar că ar avea anumite obligaţii care nu sunt în concordanţă cu legislaţia. În acest sens, este necesară şi oportună o mai bună informare şi conştientizare a cetăţenilor cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au în calitate de pacienţi, prin derularea unor campanii de amploare, la nivel naţional şi local, spun realizatorii studiului.
În ceea ce priveşte soluţiile propuse de respondenţi pentru asigurarea unui act medical de calitate, acestea vizează, în principal, aspecte precum: asigurarea resurselor materiale şi umane necesare, creşterea nivelului de salarizare şi profesionalizare a personalului medical din sistemul public de sănătate, cât şi îmbunătăţirea comunicării medic-pacient.
Conform acestui studiu preluat de Mediafax, aproape jumătate dintre respondenţi (49%) nu cunosc faptul că pacienţii au dreptul de a cere şi de a obţine o altă opinie medicală, iar 5 din 10 intervievaţi nu cunosc faptul că informaţiile confidenţiale privind starea de sănătate pot fi divulgate doar dacă îşi dau consimţământul explicit.
Studiul a fost realizat în perioada 18-29 februarie, cu sprijinul institutului CSOP, pe un eşantion de 1.076 persoane, reprezentativ la nivel naţional pentru populaţia de minimum 18 ani.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro