• este vorba despre un împrumut uriaș de 1,93 miliarde lei pentru finanțarea proiectelor de investiții importante pentru țară și UE • în acest context, este de neînțeles atitudinea Germaniei care a pus piedici Transgaz, implicit României, pentru a accesa bani din Fondul de dezvoltare al UE, a punctat brăileanul Ion Sterian, directorul general al companiei românești
SNTGN Transgaz SA, operatorul tehnic al Sistemului Național de Transport al gazelor naturale, a semnat recent un contract de împrumut sindicalizat în valoare totală de 1,93 miliarde lei, pentru asigurarea finanțării proiectelor de investiții cuprinse în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport gaze naturale. UniCredit Bank a finalizat coordonarea unui împrumut sindicalizat pentru SNTGN Transgaz SA, în calitate de Aranjor Principal Mandatat Coordonator, Bookrunner, Creditor, Agent de Documentație și Plăți și Agent de Facilitate. Băncile participante în tranzacție, în calitate de Aranjori Principali, sunt: Banca Transilvania, Banca Comercială Română, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank și CEC Bank.
“Am fost preocupați mereu de asigurarea unui mix de finanțare competitiv pentru finanțarea programului de investiții astfel încât să reușim obținerea celor mai bune rezultate, a celor mai bune performanțe. Scopul împrumutului sindicalizat îl constituie asigurarea finanțării/refinanțării cheltuielilor aferente proiectelor de investiții strategice cuprinse în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport (SNT) gaze naturale aprobat de ANRE, investiții strategice susținute de Guvernul României și menite să contribuie în mod real la îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare sustenabilă și competitivă a infrastructurii de transport al gazelor, la asigurarea și consolidarea securității și solidarității energetice naționale, regionale și europene. Sursa de finanțare contractată împreună cu alte surse de finanțare disponibile Transgaz va fi utilizată atât pentru proiecte de investiții strategice cuprinse în Planul de Dezvoltare al SNT cât și proiecte care permit racordarea la sistemul de transport gaze naturale a localităților de pe teritoriul României, cu impact direct asupra creșterii calității vieții și dezvoltării infrastructurii economice și sociale locale și naționale. Este de importanță strategică ca gazele naturale extrase din Marea Neagră să fie transportate prin SNT pe piața românească și europeană, pentru a spori securitatea aprovizionării cu gaze naturale în România și UE și a garanta aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor interni și din regiune. Dintre aceste proiecte menționez: Gazoductul Tuzla -Podișor, BRUA faza II, Conductele de transport gaze naturale Ghercești – Jitaru; Prunișor – Orșova – Băile Herculane – Jupă; Conducta de transport gaze naturale DN 600 Mihai Bravu-Siliștea și transformarea în conducta godevilabilă; Alimentarea cu gaze naturale a centralei de cogenerare Mintia; Creșterea capacității de transport a SNT și a siguranței aprovizionării cu gaze naturale a Sucursalei Electrocentrale Isalnita și a Sucursalei Electrocentrale Turceni. Transgaz are de asemenea programate investiții pentru dezvoltarea SNT pe noi direcții de consum în scopul asigurării transportului gazelor destinate unor sisteme de distribuții gaze naturale nou înființate și alimentării a noi consumatori racordați, pentru modernizarea și retehnologizarea SNT, investiții pe care le susține din fonduri proprii.
Contractul de împrumut sindicalizat, încheiat cu consorțiul de bănci românești, Banca Transilvania, Banca Comercială Română, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank și CEC Bank, participante la procedura de sindicalizare, dovedește deplina încredere pe care instituțiile bancare din România o au în capacitatea managementului Transgaz de a transforma proiectele în investiții certe. Am încredere că împreună cu partenerii noștri financiari vom realiza obiectivele investiționale asumate, împrumutul contribuind substanțial la implementarea investițiilor destinate dezvoltării, modernizării și extinderii infrastructurii naționale de transport gaze naturale”, a subliniat pentru presa centrală directorul general al Transgaz, brăileanul Ion Sterian.
Declarații care arată încrederea în managementul Transgaz
Raluca Popescu, Vicepreședinte Executiv Corporate UniCredit Bank a afirmat: “Transgaz S.A. este astăzi una dintre cele mai importante companii din sectorul energetic național, este unicul operator al Sistemului Național de Transport gaze naturale din România și ocupă a patra poziție în topul operatorilor de transport și sistem gaze naturale din Uniunea Europeană, după lungimea infrastructurii de transport gestionate. Este o companie listată la bursă și are implementat sistemul de guvernanță corporativă, fapt ce sporește încrederea noastră în capabilitatea managementului companiei de a implementa în mod eficace strategia națională în domeniul transportului intern și internațional de gaze naturale. Datorită importanței sale strategice, UniCredit Bank, alături de alte bănci din România, îi sprijină dezvoltarea și progresul, în așa fel încât țara noastră să ocupe locul pe care îl merită în economia europeană. Suntem cu toții foarte bucuroși când reușim să încheiem o tranzacție care are un impact major în economia noastră, dar și a țărilor din regiune.”
Mihaela Petraru, Director Large Corporate, Instituții Financiare și Sector Public la UniCredit Bank a adăugat: “Felicităm Transgaz pentru finalizarea cu succes a primei sale tranzacții sindicalizate, un exemplu de bună practică pentru dezvoltarea proiectelor de investiții importante pentru România. Prin aranjarea acestei finanțări sindicalizate, UniCredit Bank continuă să-și dezvolte și să-și pună la dispoziție expertiza sa tehnică pentru investițiile companiilor strategice ale țării noastre.
„Susținem proiectele majore de infrastructură, care consolidează securitatea energetică și rolul strategic al României în regiune. Iar această finanțare sindicalizată demonstrează capacitatea Transgaz de a realiza proiecte importante, cu multiple beneficii. De la creșterea accesului utilizatorilor finali la rețeaua de gaze, la îmbunătățirea siguranței în aprovizionare și dezvoltarea interconectării rețelelor de gaze. Toate acestea sunt componente esențiale pentru stabilitatea și fiabilitatea energetică, atât pe plan local, cât și european”, a declarat Bogdan Cernescu, Director Executiv Corporate Banking, BCR.
“Prin această finanțare reafirmăm interesul Băncii Transilvania pentru susținerea economiei românești și a proiectelor de importanță strategică pentru țară noastră. Suntem onorați că am avut ocazia să contribuim la structurarea și închiderea cu succes a acestei tranzacții. De asemenea, suntem convinși de capacitatea Transgaz de a duce la bun sfârșit aceste proiecte de investiții”, afirmă Cosmin Călin, Director Executiv Mari Clienți Corporativi, Banca Transilvania.
“Suntem bucuroși că am contribuit și, alături de celelalte bănci participante, am acordat finanțarea într-un termen scurt, dar cu beneficii pe termen lung prin susținerea planului de investiții în rețeaua națională de transport. Această finanțare confirmă încă o dată angajamentul Raiffeisen Bank și al partenerului nostru de a susține tranziția la economia verde, utilizând surse de gaze disponibile în România, prin crearea coridoarelor de transport necesare pentru a investi resursele în economia locală”, a spus Cătălin Cepisca, Senior Director în Departamentul Energie al Raiffeisen Bank România.
Germania pune piedici companiei Transgaz
Demn de menționat este și faptul că înainte de acest eveniment important, directorul Sterian a făcut o declarație în care a punctat din nou atitudinea discriminatorie a UE față de România: ”Germania ar face bine să nu mai pună piedici Transgaz (operatorul Sistemului Național de Transport Gaze) și, prin extenso, României, și să permită finanțări din Fondul de Modernizare al UE, unde nemții au multă influență”, a spus directorul Transgaz, Ion Sterian, într-o intervenție la Antena 3 CNN.
Directorul a făcut acest comentariu într-o intervenție mai lungă ce viza investițiile făcute în dezvoltarea SNT, dintre care cea mai importantă ar fi construcția gazoductului Tuzla – Podișor, care va face evacuarea în sistem a gazelor ce vor fi extrase din Marea Neagră de Petrom și Romgaz. Reamintim aici că, pentru acest proiect și pentru altele din Oltenia (pentru care insistase foarte mult fostul ministru al Energiei, Virgil Popescu – n.r.), România aplicase pentru includerea lor la finanțare – sute de milioane de euro în cadrul Fondului pentru Modernizare, demers care a fost refuzat de Comisia Europeană. La acel moment, Sterian s-a lansat într-o tiradă împotriva Comisiei spunând, printre altele, că nu înțelege de ce refuză să finanțeze tocmai un proiect de infrastructură care beneficiază întregii Europe, în încercarea ei de a se aproviziona din surse alternative de gaze decât cele rusești. Directorul Transgaz spunea atunci că oricum va dezvolta respectivele proiecte, dar că va trebui să apeleze la bănci comerciale pentru împrumuturi, ceea ce va urca costul investiției.
„Gazoductul de la Băcia la Mintia va asigura volumul de gaze pentru centrala de la Mintia. Noi până la sfârșitul lunii mai anul viitor vom finaliza acest gazoduct de 700 de mm care va asigura volumele de gaze necesare, circa 2,5 miliarde de metri cubi la o centrală care va fi cea mai mare centrală electrică pe gaze în ciclu combinat cu hidrogen și pe cogenerare din Europa. Următoarea, contrar așteptărilor mele și a politicilor pe care le-am văzut, va fi Germania care va construi o centrală de 2400 megawați pe gaz. Și aici mă aștept de la Germania să fie mai flexbilă la Fondul de Modernizare unde e stat membru cu statut de observator, să nu ne mai pună atâtea piedici și condiționări că ceea ce fac ei, facem și noi pentru infrastructura necesară, pentru mărirea capacităților de transport gaze, în special pe coridorul vertical. Coridorul vertical este o concepție a Transgaz, pe care o promovez din anul 2016”, a spus acum Sterian.