* Guvernul a introdus noi sancțiuni pentru conducătorii auto care nu respectă legislația rutieră, ținând cont și de un obiectiv asumat în cadrul PNRR, prin care România s-a angajat să reducă până în 2026 numărul de victime, persoane grav rănite și decese ale accidentelor rutiere cu 25%
„Acest act normativ este rezultatul unor consultări și dezbateri aprofundate cu toți cei interesați de creșterea nivelului de siguranță a circulației rutiere și a participanților la trafic”, a spus Bode, citat de Agerpres.
Modificările adoptate de Guvern, potrivit acestuia, au ținut cont și de un obiectiv asumat în cadrul PNRR, prin care România s-a angajat să reducă numărul de victime, persoane grav rănite și decese ale accidentelor rutiere cu 25% față de nivelul de referință, anul 2019, termenul asumat fiind anul 2026.
Modificările majore în legislația rutieră
„Primul element de noutate și cu cel mai mare impact vizează definirea comportamentului agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum și sancționarea acestui comportament cu amendă cuprinsă între 580 de lei și 725 de lei, clasa a II-a de sancțiuni, și suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile”, a spus Bode.
O altă modificare se referă la regimul de circulație pe autostradă și la înăsprirea sancțiunilor pentru nerespectarea regulilor.
„Se sancționează fapta privind circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni, între 1.305 și 2.900 de lei, și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile. Se introduce sancțiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru săvârșirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de întoarcere sau de mers înapoi”, a spus Bode.
Guvernul a mărit și amenzile pentru nerespectarea regulilor de depășire și neacordarea de prioritate.
„Este trecută într-o clasă superioară de contravenții, din clasa a II-a de sancțiuni în clasa a III-a de sancțiuni, fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire și neacordarea de prioritate, precum și majorarea perioadei de suspendare a permisului de la 30 de zile la 60 de zile”, a explicat el.
S-a aprobat și majorarea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile în cazul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată.
Totodată, este reglementat un nou prag de viteză, respectiv pragul de peste 70 de km pe oră față de limita legală, pentru depășirea căreia se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.
Se introduce o nouă contravenție pentru nerespectarea obligației de a menține permanent curate parbrizul, luneta și geamurile laterale ale autovehiculului.
Bode a vorbit și despre și modificările aduse în privința punctelor de penalizare.
„S-a constatat o lipsă de eficiență a punctelor de penalizare aplicate, întrucât în situația depunerii plângerii contravenționale, termenul de prescripție a cumulului de puncte nu se suspendă. De aceea, venim cu o nouă reglementare și se reglementează soluția de suspendare de drept a termenului de prescripție de 6 luni pentru cumul de 15 puncte de penalizare, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești”, a mai spus el.
Dispozițiile referitoare la contravenții intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a acestei ordonanțe”, a mai spus ministrul.
Profilul șoferului agresiv în trafic. Are tendința de a alege o mașină puternică, iar asta îi amplifică comportamentul ostil
Specialiștii spun că agresivitatea în trafic apare la două tipuri de oameni: cei care sunt agresivi în general și cei care cedează sub presiunea aglomerației ori a infrastructurii din România.
Dan Petre, sociolog: Deci mai degrabă tânăr, mai degrabă bărbat, până în 35 de ani, mai degrabă cu experință mai redusă, cu ore de „zbor”, cu un număr mai mic de ore de condus, cu un mecanism rudimentar de gestionare a emoțiilor.
Șoferul agresiv are tendința de a alege o mașină puternică, iar asta îi amplifică și mai mult comportamentul ostil în trafic, atrag atenția specialiștii. Iar sancționarea nu este neapărat o soluție.
La o zi de la modificarea legislației, un șofer din Capitală a încălcat noile reguli în numai câteva secunde:
- Claxonat excesiv 580 lei
- Frânarea nejustificată 580 lei
- Turarea nejustificată a motorului 580 lei
Total: 1.740 lei
În alte state europene un gest căruia noi nici nu îi mai dăm atenție, claxonatul excesiv, de exemplu, e mult mai dur penalizat. Așa că acolo șoferul agresiv pe șoselele de la noi, poate avea cu totul alt comportament.
Dan Petre, sociolog: Pentru că se schimbă contextul, sunt drumuri mai bune, legislația este diferită și pedepsele sunt diferite, dar mai ales oportunitățile.
Cât costă claxonatul excesiv în Europa
Olanda 390 euro
Franța 135 euro
Italia 170 euro
Prin dublarea perioadei de suspendare a permisului și înăsprirea amenzilor, autoritățile vor să reducă numărul de accidente provocate de șoferii agresivi.