Salarii pe jumătate în administraţia publică | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Salarii pe jumătate în administraţia publică

Paşte îndurerat, printre funcţionarii publici din Primăria Brăila şi nu numai. Informaţiile oficiale privind limitarea unor sporuri şi renunţarea completă la altele au adus indignarea în rândul angajaţilor din instituţiile publice, ce îşi văd veniturile reduse substanţial. Chiar dacă noile reglementări cu privire la limitarea drastică a sporurilor funcţionarilor publici abia au fost anunţate de Guvern, reacţia celor vizaţi nu a întârziat să apară, deşi este exprimată la colţuri şi nu direct în faţa şefilor. Conducerea Primăriei Brăila are deja semnale - ce-i drept, indirecte - că subordonaţii sunt nemulţumiţi de reducerea iminentă a veniturilor, în condiţiile în care salariile de bază ale majorităţii angajaţilor se situează acum între circa 600 şi 1000 lei. Ceea ce le rotunjea binişor veniturile erau sporurile, care de-acum înainte vor fi mult reduse, dacă nu eliminate cu totul. Astfel, atât în CJ cât şi în Primărie vor fi o mulţime de angajaţi care ar putea pierde peste 50% din salariu, procent reprezentat de sporurile acordate.

Viceprimarul municipiului, Stănel Necula, a admis ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că la acest moment, nici angajaţii şi nici şefii din Primărie nu ştiu cine şi ce sporuri va mai putea primi: "Vin semnale din cadrul colegilor din Primărie, din direcţiile din subordine, la nivel informal, ca şi o undă de nemulţumire, dar nu are nimeni o soluţie în joben, pe care s-o pună pe tapet. Se discută privind identificarea altor forme de motivare financiară, dar e greu de spus la momentul ăsta ce se va găsi. De exemplu, putem reduce cheltuielile şi să creăm nişte rezerve pentru fondul de premiere. Dar nu e nimic stabilit acum. Din punctul meu de vedere, nu trebuie optat pentru varianta să dăm mai puţini bani din stimulente, la cât mai mulţi angajaţi, ci să împărţim banii pe care-i avem, la acest capitol, doar între cei care într-adevăr merită premieri. Nu vreau să dau puţin la mai mulţi, ci să dau suficient la cei care se implică. Oricum sunt bani puţini, la nivel general vorbind, în administraţia publică, dar dacă mai limităm şi sporurile... Este posibil să avem şi persoane care să dorească să plece din Primărie, în urma reducerii veniturilor, dar pe fondul crizei, este mai problematic cu găsirea unui nou loc de muncă şi nu că nu au alternative, dar dacă îşi doresc o oarecare stabilitate, nu vor pleca. Primăria este una dintre instituţiile care are venituri certe pe salarizare, asigurate cel puţin pînă la sfârşitul anului. Şi asta este mare lucru, la vreme de criză".

La rândul său, primvicepreşedintele PDL George Dragu a opinat că bugetarii nu ar trebui să se plîngă de venituri, în contextul în care ei beneficiază de alte avantaje, deloc neglijabile. Unul din aceste avantaje, crede Dragu, este că orice funcţionar public care e măcar mediocru avansează sigur pe linie profesională de-a lungul anilor, ceea ce nu se întîmplă în alte domenii: "Personalul bugetar peste tot în lume are facilităţi. Nominal, are venituri mai mici decât media din domeniul privat, însă are alte avantaje. De exemplu, au anumite locaţii pentru concedii, unde costurile sunt reduse, facilităţi la perfecţionare şi şcolarizare şi bineînţeles, nu trebuie uitat elementul esenţial, această siguranţă a locului de muncă, nemaivorbind de garanţia unui trend ascendent, în ce priveşte cariera. În administraţia publică civilizată şi coerentă, dacă nu faci greşeli majore şi eşti de la mediocru în sus, când îţi vine rândul sau chiar mai devreme, accezi spre o treaptă ierarhică superioară, care înseamnă şi pachetul motivaţional aferent".

Angajaţii CJ au avut până acum numeroase stimulente

Potrivit noilor reglementări, Guvernul nu şi-a asumat decizia reducerii sau tăierii complete a acestor sporuri, ci a aruncat pisica moartă în curtea fiecărei instituţii publice în parte care, teoretic, poate hotărî să păstreze toate aceste stimulente. Practic, însă, având bugete mici, conducerile acestor instituţii sunt obligate să mai renunţe la unele sporuri, vina căzând evident, asupra lor.

Şi dacă tot vorbim despre sporurile care ar putea fi reduse sau eliminate complet, le-am inventariat, la nivelul principalelor trei instituţii din administraţia publică locală.

Astfel, angajaţii CJ primesc o serie semnificativă de stimulente, pe lângă salariul de bază. Prin contractul colectiv de muncă, respectiv, prin acordul colectiv de muncă, salariaţii CJ beneficiază de sporuri vizînd, printre altele, achiziţionarea de îmbrăcăminte pentru serviciu şi recompensarea fidelităţii faţă de instituţie. Mai concret, pentru rezultate deosebite obţinute în activitatea profesională desfăşurată, se acordă în limita a 15% din numărul total al personalului contractual prevăzut în statul de funcţii (respectiv, în limita a 20% din numărul de posturi corespunzătoare funcţiilor publice), salarii de merit de pînă la 15% din salariul de bază al angajatului respectiv. Nominalizarea celor îndreptăţiţi să primească o astfel de premiere se face prin dispoziţia preşedintelui CJ. Pe lîngă sporurile de bază, salariaţii din cadrul CJ beneficiază şi de alte sporuri şi facilităţi, după cum urmează: 1. pentru fidelitate şi loialitate faţă de instituţie (salariaţii nesancţionaţi şi care au obţinut calificativul de cel puţin «bine» beneficiază de un spor de pînă la 15% din salariul de bază, stabilit prin dispoziţia preşedintelui CJ); 2. spor pentru lucrul în condiţii vătămătoare sau de suprasolicitare nervoasă şi vizuală (personalul contractual din cadrul aparatului propriu al CJ beneficiază de un spor de pînă la 15% din salariul de bază, stabilit prin dispoziţia preşedintelui CJ). De asemenea, mai există şi un spor "de dispozitiv" de 25% din salariul de bază, pentru angajaţii CJ, acest venit suplimentar referindu-se la faptul că persoanele în cauză pot fi chemate oricînd la serviciu, dacă este o urgenţă, fiind permanent "în priză". În plus, CJ acordă cadouri de Crăciun pentru copiii minori ai salariaţilor din cadrul aparatului propriu. În cazul decesului unui salariat sau al unui membru al familiei acestuia (soţ, soţie, copii), are dreptul la o indemnizaţie de înmormântare egală cu un salariu de bază aferent lunii în care se produce evenimentul. Pentru o ţinută decentă a salariaţilor din cadrul CJ, se alocă fonduri în vederea procurării a două ţinute pe an calendaristic, pentru fiecare salariat, în echivalentul a 1000 RON net. Acordarea acestor drepturi se face în tranşe egale. La încetarea contractului de muncă, cu ocazia pensionării, salariaţii beneficiază de un salariu brut aferent ultimei luni de activitate.

Angajaţii Prefecturii sunt mai puţin afectaţi

Nici angajaţii Primăriei nu duc lipsă de sporuri. Din discuţia noastră ies, din principiu, primarul şi viceprimarii, care au o indemnizaţie fixă, la care nu se mai adaugă nici un fel de spor, fie el de vechime sau de altă natură. La o primă vedere, salariile din Primărie sînt relativ mici, salariile de bază variind între circa 600 lei şi 3300 lei, însă mare parte dintre angajaţii Primăriei au salarii de pînă în 1.000 lei. La aceste sume se adaugă, însă, un spor de 10%, pentru solicitare nervoasă, de care beneficiază toţi angajaţii instituţiei şi apoi, unde este cazul, sporul de vechime, indemnizaţia de conducere şi salariul de merit, a căror valoare nu este fixă. De asemenea, ei beneficiază de o sumă fixă, anuală, pentru hrană şi medicamente, de 300 lei şi 1000 lei, plătibili în două tranşe, pentru a-şi achiziţiona câte o ţinută de vară şi una de iarnă, în fiecare an. De asemenea, funcţionarii publici - nu şi personalul contractual - încasează şi un spor de dispozitiv în procent de 25% din salariul de bază. În plus, unii dintre angajaţii Primăriei încasează şi un spor de antenă, de 10% din salariu.

În ce-i priveşte pe angajaţii Prefecturii, purtătorul de cuvânt al instituţiei, Alina Damian, a precizat că aceştia nu beneficiază de prea multe sporuri. Astfel, toţi salariaţii primesc cu toţii un spor de dispozitiv şi un altul de vechime, iar în rest, doar două persoane primesc un spor de auditor, respectiv unul pentru viza de control financiar preventiv.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro