- De patru ani ne promiteti reamenajarea Falezei Dunarii, cu amplasarea de terase pentru care ne-ati prezentat si diferite modele standard, ca sa nu iasa o tiganie, daca-si face fiecare terasa cum vrea. Ce-i drept, e drept, n-a iesit o tiganie, pentru ca n-a iesit nimic din proiectul asta. Se mai face ceva cu faleza?
- Proiectul complet se numeste "Infrastructura Mare, Reabilitarea Centrului Istoric, municipiul Braila", este unul pe fonduri europene Phare 2004, firma cistigatoare fiind SEDESA, din Spania. Acest program prevede reabilitarea si modernizarea a 23 strazi din municipiu, a Falezei Dunarii precum si a Gradinii Publice, zone in care se vor inlocui conductele vechi de canalizare si apa cu conducte noi si se va reface carosabilul. Se mai prevede, printre alte lucrari, si amenajarea unui port de ambarcatiuni in zona Falezei. Programul de reamenajare a Falezei a fost intirziat pentru ca firma SEDESA a realizat tirziu detaliile de executie, actualmente fiind in curs de aprobare de catre firma de consultanta Louis Berger. Lucrarile vor demara in aceasta vara si vom avea partea de jos a falezei cu trotuarele reabilitate, soseaua reabilitata si un port nou de ambarcatiuni. Necazul mare este ca in acest proiect n-a fost prevazuta amenajarea taluzului si de aceea am demarat un proiect separat, pe mediu, in valoare de 200 de miliarde lei vechi. Din aceasta suma n-am primit decit 7 miliarde, pina la ora actuala, urmind sa primim si restul banilor. Cu acestia vom reabilita taluzul, incepind dinspre Moara Violatos, catre sediul Directiei Finantelor Publice.
- Unii dintre contracandidatii dumneavoastra spun: "dincolo de orice explicatii, primarul a promis aceasta reabilitare a Falezei si pina acum n-a facut-o. A cui e vina? A primarului!"
- Nu este chiar asa. Este un contract international, facut si semnat la nivel de minister, iar noi, Primaria, nu putem decit sa reclamam, nefiind puterea de decizie in mina noastra. Vina este a firmei SEDESA, care a semnat contractul cu ministerul si care se misca extraordinar de greu. Si nu numai pe aceasta lucrare se misca greu, ci si pe multe altele, pe care trebuia sa le realizeze in Braila si nu a facut-o pina acum. Nu am avut nici un fel de pirghii ca sa actionez asupra lor. Este un contract la care noi avem doar statutul de beneficiar, dar nu este in mina noastra puterea de actiune asupra lor, tot ce putem face este sa reclamam ca nu se lucreaza in ritmul dorit.
"Numarul locurilor de munca create se estimeaza a fi de peste 1200, in Zona Libera"
- Si reabilitarea strazii Mihai Eminescu trebuia sa se incheie in decembrie 2007. La acest moment, abia au inceput lucrarile, iar ritmul este departe de a fi alert. Ultima dumneavoastra promisiune pentru finalizarea acestui proiect este decembrie 2008.
- Reabilitarea strazii Mihai Eminescu este inclusa in proiectul despre care vorbeam anterior. In acest moment se lucreaza si aici, avind toate detaliile de executie aprobate. Este exact aceeasi situatie, lucrarile au inceput de curind si se inainteaza greoi. Ei au promis ca vor face circa 12 metri pe saptamina.
- Ceea ce, pina acum, nu s-a intimplat.
- Da, pina acum nu s-au tinut de cuvint. Bun, in partea aceasta din fata, unde au inceput sa lucreze, adincimea canalizarii este mai mare, dar pe masura ce vor inainta spre Piata Traian, adincimea scade si lucrarile vor avansa mult mai repede. Noi urmarim lucrarile, monitorizam situatia din teren, dar mare lucru nu rezolvam, in acest fel, daca nu avem putere de decizie. A fost un proiect la care tin mult si m-am zbatut sa fie facut cum trebuie, mai ales ca investitia totala pentru Reabilitarea Centrului Istoric este de 7.284.130 Euro, iar cofinantarea de la bugetul local este de 2.792.396 Euro. Nu puteam lasa o strada emblematica a Brailei in paragina, iar la finalul lucrarilor veti descoperi ca a fost redat farmecul de altadata al strazii.
- Pina la urma stiti, la aceasta ora, daca se va circula pe viitoarea strada Mihai Eminescu, reabilitata sau nu?
- Asta vom hotari dupa finalizarea ei si este atributul primarului, nu al Consiliului Local Municipal sa stabileasca daca se va da drumul circulatiei rutiere acolo. Bineinteles, decizia se va lua tinind seama si de parerile institutiilor abilitate.
- In principiu, v-ati format o parere clara in aceasta chestiune sau inca nu sinteti hotarit?
- Da, parerea mea este ca trebuie sa admitem accesul autoturismelor, la o viteza de 30 km, dinspre centru spre B-dul Cuza, pentru ca nu avem nici o descarcare a circulatiei in zona, decit pe niste stradute foarte inguste si destul de incurcate.
- Ce se intimpla cu Parcul Industrial, care trebuia sa fie fala orasului din punct de vedere economic si al carui esec vi-l pun la socoteala unii dintre contracandidati?
- Nu au cum, dimpotriva, eu pot sa-mi atac unii contracandidati cu aceasta chestiune. Proiectul a fost demarat in anul 2003 de catre Ministerul Transporturilor, care gestiona Zona Libera la timpul respectiv, iar ca proiect pot sa spun de la bun inceput ca a fost o prostie, era total necorespunzator pentru a se desfasura activitati industriale. Un parc industrial trebuie sa asigure spatii de productie, nu spatii de expozitie, iar in proiect, in loc de hale industriale au fost prevazute patru depozite, fara nici un fel de dotare interioara, macarale, instalatii de incalzire etc. Datorita neintelegerilor dintre constructor si Ministerul Dezvoltarii, acest proiect a fost abandonat. La ora actuala, Parcul, pe tema caruia exista un proces intre ministerul amintit si constructor, este al nimanui. Noi, Primaria, sintem de acord sa preluam santierul, dar numai in conditiile exonerarii de la plata sumei de 3,9 milioane de Euro care trebuie restituita UE, pentru ca termenul de finalizare a lucrarii a fost depasit. Numai in aceste conditii sintem de acord cu preluarea si continuarea investitiei. De asemenea, dorim si schimbarea conditiilor de exploatare a Parcului Industrial, pentru ca exista acolo prevazut un spatiu administrativ exagerat de mare. In locul celor patru depozite, din care unul este ridicat deja, am gasit solutii si am gasit investitori dispusi sa se ocupe de activitate industriala, dar trebuie sa treaca in subordinea noastra.
- Nici Zona Libera nu o duce mai bine, spatiile care trebuia sa fie pline cu firme sint niste cimpuri pustii, cu buruieni, pe care mai pasc, din cind in cind, animalele.
- Adevarul este ca la ora actuala, facilitatile acordate de regimul de zona libera practic nu mai exista. Exista la minister un studiu privind viitorul acestor zone libere si noi n-am putut sa facem mai mult decit sa inchiriem terenurile din zona. La aceasta data este concesionata intreaga suprafata a Zonei Libere pe o perioada de 49 de ani. Anul acesta vor fi niste venituri, dar pe mine ma intereseaza mai mult partea ce tine de angajarea de forta de munca. Astfel, sint in discutie mai multe investitii: fabrica bio-diesel, un terminal containere, statie de betoane, complex de morarit si panificatie, fabrica de materiale constructii, fabrica de mobila, fabrica de polistiren, terminal de produse petroliere. Contractele pentru aceste investitii pe termen lung au fost semnate in ultimii 2 ani, cu respectarea legislatiei in vigoare. Perioada de finalizarea acestor investitii este cuprinsa intre 3 si 5 ani, iar numarul locurilor de munca create se estimeaza a fi de peste 1200.
"A fost o greseala a mea ca am ales acesti viceprimari"
- Firma ATHENA S.A. este un alt subiect pe care sinteti atacat in mod sistematic de catre contracandidati si chiar de presa. De ce ati tolerat lentoarea cu care au lucrat si chiar i-ati ajutat, cind au avut probleme financiare?
- Extinderea retelei de canalizare in municipiul Braila constituie o prioritate, pentru ca este absolut obligatoriu ca toti brailenii sa beneficieze de utilitati. Proiectul acesta ISPA era in mare pericol, o data pe partea de canalizari, statii de pompare, canal colector, parte cistigata de firma greceasca Athena si apoi pe partea de statie de epurare, cistigata de o firma italiana, care n-a facut nimic, s-a reziliat contractul si, in sfirsit, luna viitoare se va tine o noua licitatie. Din fericire, insa, aceasta licitatie se va desfasura la Braila, iar noi avem competentele sa ne ocupam in totalitate de ea. S-au inscris pina acum vreo 17 firme. Daca reziliam contractul si cu grecii si cu italienii, in acelasi timp, practic, acest proiect era mort, pentru ca dureaza foarte mult sa tii o noua licitatie, poate fi vorba de luni sau de ani de zile. Este adevarat ca firma "Athena" SA s-a miscat greu, pentru ca a avut probleme de ordin financiar si nici eu nu am fost bucuros ca brailenii care locuiesc pe strazile in lucru trebuie sa suporte dezavantajele lucrarilor de santier care se desfasoara linga ei. Dar am preferat sa-i ajut pe cei de la "Athena", decit sa-i gonesc, am reusit sa suplimentez proiectul cu inca 4,7 milioane euro, cu inca 7 km de strada si stau zilnic pe capul lor, ca sa faca treaba. Nu sint foarte multumit nici acum de ei, dar e mai bine decit acum doi ani si sint sanse ca pina la finele lui 2008 sa incheiem aceasta lucrare de canalizare pe strazile din Chercea, Radu Negru si Brailita.
- Un alt repros care vi se aduce este ca nu ati reusit sa colaborati bine cu viceprimarii. Ati avut divergente, pe rind, si cu Lucian Tilea, si cu Daniela Vasioiu. De ce n-ati reusit sa faceti echipa cu ei?
- Din pacate, oamenii care ar fi trebuit sa-mi fie alaturi nu au fost prea preocupati de admnistratie, ci mai degraba s-au lansat in a se ataca unii pe ceilalti sau chiar in a ma critica pe mine. Se pare ca de la bun inceput aveau un gind ascuns, sa ma boicoteze ca sa candideze ei pentru Primarie. Am descoperit cu aceasta ocazie ca pentru a realiza proiecte importante, cum au fost acelea lansate de mine, ai nevoie de viceprimari de o calitate peste medie. A fost o greseala a mea ca am ales acesti viceprimari, este singurul lucru pe care mi-l reprosez. Am prea multa incredere in oameni, asta e greseala mea.
- Si de unde stiti ca daca veti fi ales din nou primar, nu veti gresi din nou din acest punct de vedere?
- Sper ca nu.
- Aveti in minte doua persoane in care credeti ca puteti avea incredere?
- Exact.
- Sint amindoua de la PNL?
- Nu, una din PNL si una din PSD.
- Nu e nici una din PRM?
- Deocamdata, nu, mai vedem.