Zona Liberă Brăila, profit în creștere | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Zona Liberă Brăila, profit în creștere

• consilierii municipali au avut la mapa unei ședinței ordinare recente o informare privind evaluarea performanțelor înregistrare de Regia Autonomă Administrația Zonei Libere Brăila pe anul 2023 • în perioada 16-22 mai, o Comisie a analizat activitatea de anul trecut a Regiei, ajungând la concluzia că au fost respectate obligațiile aferente execuției contractelor de mandat, cât și ale componentei de management • potrivit analizei, s-a înregistrat un profit în cuantum de 1.619.231 lei anul trecut, față de 1.320.271 lei în 2022, reprezentând o creștere de 22% • RA AZL Brăila administrează o suprafață de 114,41 ha împărțită în patru perimetre

 

Zona Liberă Brăila a reușit să obțină un profit mai mare anul trecut față de rezultatele înregistrate în 2022. Asta arată o informare oficială care s-a aflat la mapa consilierilor municipali, în cadrul ședinței ordinare de CLM Brăila de la finele lunii iunie. Documentul a prezentat detaliat evaluarea performanțelor Regiei Autonome Administrația Zonei Libere (RA AZL) Brăila pe anul 2023. Mai exact, o Comisie a analizat în perioada 16-22 mai activitatea pe întreg anul trecut a acestei entități ce administrează o suprafață de 114,41 ha situată în intravilanul Municipiului Brăila, compusă dintr-un număr de patru perimetre, amplasate atât în zona centrală a orașului, cât și în zonele industriale. Pe scurt, anul trecut s-a înregistrat un profit în cuantum de 1.619.231 lei, față de 1.320.271 lei cât a fost în 2022, ceea ce înseamnă o creștere de 22%.

După cum se arată în cadrul informării privind evaluarea de la Zona Liberă, conform prevederilor art. 17 din OUG 109/2011, privind ordonanța corporativă a întreprinderilor publice, Municipiul Brăila îndeplinește funcția de autoritate publică tutelară pentru RA AZL.

De altfel, aceasta din urmă funcționează ca o persoană juridică română cu sediul social în Municipiul Brăila, s-a înființat printr-o Hotărâre a Guvernului României din iunie 1994 și activează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară.

Conform Regulamentului de organizare și funcționare, această entitate are ca obiect principal de activitate să se ocupe de suprafețele date în administrare și declarate zonă liberă. Totodată, de organizarea și realizarea întregii game de acte și fapte de comerț pe care este abilitată să le desfășoare. Poate desfășura și activități productive, comerciale și servicii, în nume propriu și în asociere, în afara perimetrelor declarate a fi zone libere, cu respectarea legislației în vigoare, fără a beneficia de facilitățile de zonă liberă.

 

Cine conduce la Zona Liberă Brăila și cum s-a ajuns la evaluare

RA Administrația Zonei Libere Brăila este administrată de un Consiliu de Administrație format  din cinci membri, iar mandatul administratorilor este pe patru ani. În anul 2023 conducerea RA AZL Brăila a avut următoarea structură: din Consiliul de Administrație au făcut parte: Daniel Eugen Iacomi, administrator neexecutiv, care a ocupat funcția de președinte, Mariana Adam, administrator neexecutiv (reprezentant al Ministerului Finanțelor), Mircea Ciprian Seciu, administrator neexecutiv, Iulian Beliciu, administrator neexecutiv, iar al cincilea post a fost vacant. De asemenea, din conducerea executivă au făcut parte Ionel Duma, în calitate de Director General și Viorica Băjenică, director economic.

În ceea ce privește procedura de verificare a activității pe anul trecut la Zona Liberă, legislația în vigoare prevede că evaluarea performanțelor regiilor autonome se face în fiecare an de către autoritatea publică tutelară, care trebuie să urmărească îndeplinirea obligațiilor ce le revin administratorilor, așa cum s-a decis prin contractul de mandat. De asemenea, obiectivele propuse și indicatorii-cheie de performanță aprobați. Astfel, după cum se explică în informarea ce le-a fost pusă la dispoziție consilierilor, primarul Marian Dragomir a dat dispoziție în luna mai 2024 pentru constituirea Comisiei ce a avut ca scop evaluarea performanței RA AZL Brăila, negocierea indicatorilor și stabilirea indemnizației membrilor Consiliului de Administrație al acestei entități.

Așa cum am amintit deja, potrivit acestui document, Comisia și-a desfășurat activitatea între 16 și 22 mai 2024, timp în care a analizat documentele transmise de AZL prin intermediul unei adrese oficiale. Concret, un raport privind activitatea RA AZL Brăila pentru 2023, unul privind activitatea CA al AZL pe anul trecut și un raport al auditoriului statutar privind auditarea situațiilor financiare ale Zonei Libere Brăila, tot în 2023. În urma acestei analize, Comisia a emis la rândul său un raport de evaluare.

Concluzia formulată de Comisia pentru evaluarea performanțelor pentru anul 2023 a fost una pozitivă.

”Din analiza efectuată rezultă că au fost respectate obligațiile aferente execuției contractelor de mandat, cât și ale componentei de management pentru activitatea desfășurată în anul 2023”, a fost decizia finală adusă la cunoștința membrilor CLM Brăila.

De asemenea, în raportul întocmit se mai menționează că: ”În perioada 01.01.2023 – 31.12.2023, CA al RA AZL Brăila s-a întrunit în 12 ședințe ordinare și 16 ședințe extraordinare. Întrucât, CA (…) și-a început mandatul la data de 19.12.2022, în conformitate cu cadrul legal privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice în vigoare la data constituirii consiliului, prin hotărârea CA nr. 01/13.01.2023 a fost aprobat Planul de administrare, acare include și indicatorii de performanță financiari și nefinanciari pentru membrii CA”.

Mai mult, indicatorii de performanță aprobați de consilierii municipali în februarie 2023 pentru conducerea Zonei Libere Brăila se prezintă în felul următor: Indicatori financiari (realizarea veniturilor totale planificate, a rezultatului brut planificat, reducerea creanțelor restante față de valorile planificate, reducerea arieratelor); indicatori nefinanciari (suprafața de teren aparținând domeniului public al CLM Brăila, administrația RA AZL Brăila, concesionată/închiriată, satisfacția clienților, încadrarea numărului mediu de personal în planul aprobat); indicatori orientați către guvernanța corporativă (raportarea la timp a indicatorilor de performanță, respectarea termenelor de postare a documentelor și informațiilor prevăzute de lege, raportarea performanței administratorilor).

 

Cum stă Zona Liberă Brăila din punct de vedere financiar

În ceea ce privește evoluția economico-financiară a RA AZL Brăila, potrivit datelor analizate de comisie, situația se prezintă astfel în 2023, comparativ cu 2022.

Ca venituri din servicii prestate, la 31 decembrie 2023 a fost înregistrată suma de 5.939.076 lei, în timp ce cu un an în urmă, la aceeași dată, se înregistraseră 5.727.245 lei. Alte venituri din exploatare, în 2023 au fost de 176.832 lei, în timp ce în 2022 – 123.874 lei. Cheltuielile de personal au crescut puțin de la un an la altul. Mai exact, 2.419.624 lei în 2022, respectiv, 2.424.013 lei în 2023. În ceea ce privește raportul profit/pierdere din exploatare: în 2022 s-a înregistrat suma de 1.432.556 lei, în timp ce anul trecut 1.650.136 lei. Iar ca profit/pierdere din impozitare, în 2022 s-a înregistrat suma de 1.513.727 lei, iar anul trecut 235.534 lei.

”Din analiza datelor prezentate (…) RA AZL Brăila a înregistrat un profit în cuantum de 1.619.231 lei, față de 1.320.271 lei în anul 2022, reprezentând o creștere de 22%. Cifra de afaceri în anul 2023 este realizată din redevențe și activități diverse, precum chirii, acordare licențe, permise navale, permise și taxe de acces, operațiuni de manipulare etc. Veniturile au crescut cu 4,58% în anul 2023 comparativ cu exercițiul financiar precedent, cifră absolută cu 264.789 lei. La stabilirea veniturilor din contractele cu clienții s-au avut în vedere tarifele aplicate de RA AZL Brăila pentru anul 2023, aprobate prin hotărârea CA nr. 31/27.12.2022”, a informat Comisia de evaluare în baza datelor oferite de AZL.

În ceea ce privește capitolul financiar: totalul activelor imobilizate se ridicau la 21.223.132 lei în 2022, iar anul trecut au ajuns la 20.888.898 lei. Totalul activelor circulate în 2022 însemnau 6.196.372 lei, iar în 2023: 7.380.104 lei. Totalul datoriilor curente, în 2022 se ridicau la 523.546 lei, în timp ce anul trecut la 574.744 lei. Datoriile pe termen lung au fost achitate în totalitate anul trecut, deși în 2022 se înregistra suma de 43.072 lei. Activele nete au crescut de la 10.824.634 lei în 2022 la 11.737.802 lei în 2023. Totalul capitalurilor în 2022 se ridica la 10.824.634 lei, iar în 2023 la 11.737.802 lei.

O situație a modificărilor capitalurilor proprii cu perioada de referință 1 ianuarie – 31 decembrie 2023, arată că patrimoniul regiei s-a menținut la 243.784 lei, rezervele de evaluare au fost reduse de la 2.541.537 lei la 2.430.921 lei. Rezervele legale s-au menținut la 48.757 lei. Alte rezerve au crescut, de la 4.421.850 lei la 5.045.058 lei la finalul anului. Concret, soldul Regiei în ianuarie era de 10.824.634 lei iar la finalul lui 2023 de 11.737.802 lei. Creșterile înregistrate în total au fost de 4.984.597 lei, iar reducerile de 4.071.429 lei.

Din aceeași analiză aflăm că, în paralel, s-a apelat și la serviciile unui expert contabil (Ionașcu Maria – Birou expert contabil), care a elaborat un auditoriu independent, după care și-a prezentat ”opinia fără rezerve” privind situația analizată.

”Veniturile totale la 31.12.2023 s-au realizat în procent de 103,09% față de prevederile Bugetului de Venituri și Cheltuieli, reprezentând 6.397.743 lei. Veniturile din exploatare sunt realizate în procent de 102,55% reprezentând 6.115.908 lei, iar veniturile din activitatea financiară sunt realizate în procent de 116,43%, în valoare de 281.835 lei față de prevederile Bugetului de Venituri și Cheltuieli în valoare de 242.074 lei. Cheltuielile totale înregistrate în perioada 01.01.2023 – 31.12.2023 sunt în valoare de 4.512.073 lei, ceea ce reprezintă 90,36% față de prevederile Bugetului de Venituri și Cheltuieli”, se precizează și în urma acestei analize.

Informarea nu a fost dezbătută în plenul ședinței ordinare a CLM Brăila, ci doar menționată de către secretarul general al Municipiului Brăila, Ion Drăgan, la final.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro