• de astăzi 13 mai, peste 6.000 de elevi brăileni din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a intră în perioada de Evaluări Naționale • noutăți importante marchează ediția din 2025, de la durata testelor până la modul de exprimare a rezultatelor
Începând de astăzi, 13 mai, în toate școlile din Brăila se dă startul Evaluărilor Naționale pentru 6.489 de elevi din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, un exercițiu important de măsurare a competențelor fundamentale dobândite în primii ani de școală. Între 13 și 30 mai, potrivit calendarului oficial, copiii vor susține testări la limba română, limba maternă, matematică și științe, în condiții care aduc pentru prima dată o serie de noutăți relevante în procesul de evaluare.
Ce se schimbă în 2025: punctaje în loc de calificative, teste mai lungi și structură modernizată
Una dintre cele mai importante modificări din acest an este extinderea duratei testelor la clasa a II-a, de la 30 la 45 de minute. Această decizie are scopul de a elimina presiunea timpului și de a oferi șanse egale tuturor elevilor, indiferent de mediul din care provin, pentru a demonstra ce au învățat.
Tot începând cu anul școlar 2024–2025, rezultatele obținute de elevi vor fi exprimate în punctaje, într-un efort de a alinia sistemul românesc la standardele internaționale. Aceste punctaje nu vor fi făcute publice și nu vor fi trecute automat în catalog, decât la solicitarea expresă a elevului sau a părinților, când ele pot fi echivalate cu note sau calificative.
O privire detaliată asupra calendarului Evaluărilor
Pentru cei 2.258 de elevi de clasa a II-a, testările încep astăzi, 13 mai, cu proba de scris la Limba română (sau limba maternă), urmată mâine, 14 mai, de proba de citit, iar pe 15 mai de testul la Matematică și explorarea mediului. Elevii care aparțin minorităților naționale vor susține pe 16 mai proba combinată de scris-citit în limba română.
Cei 2.029 de elevi de clasa a IV-a, testul la Limba română se va susține pe 20 mai, Matematică și Științe ale naturii pe 21 mai, iar cei care învață în limba maternă vor avea evaluarea pe 22 mai.
Iar pentru cei 2.202 elevi de clasa a VI-a seria testărilor începe pe 27 mai cu proba de limbă română și limba modernă I, urmată de Matematică și Științe pe 28 mai, și se încheie cu proba la limba maternă pe 29 mai.
Testele din 2025: clare, echilibrate și în linie cu evaluările internaționale
Subiectele pentru aceste testări sunt elaborate de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) și sunt concepute pentru a fi clare, precise și adaptate nivelului de dezvoltare al elevilor. Ele sunt în concordanță cu programele școlare și au un grad mediu de dificultate.
La clasa a II-a, elevii vor susține trei teste: unul pentru scris, unul pentru citit și unul pentru matematică și explorarea mediului. La clasa a IV-a, structura este simplificată: un test la limba română și altul la matematică și științe. În clasa a VI-a, evaluarea este structurată în trei teste distincte: limba română, limba maternă și matematică și științe – cu un accent mai mare pe interdisciplinaritate și integrarea competențelor.
Un element inedit este că elevii aparținând minorităților naționale vor susține testul la Matematică și Științe în două limbi: română și limba în care au studiat.
De la punctaj la performanță: cum vor fi interpretate rezultatele
În urma evaluărilor, fiecare școală va întocmi un raport intern în termen de cinci zile, în care analizează nivelul de performanță al elevilor. Aceste rapoarte vor sta la baza unor planuri de intervenție: remediere, menținere, dezvoltare sau accelerare. Ulterior, inspectoratele școlare județene vor centraliza aceste informații într-un raport general, care va contura politicile educaționale pentru anul următor.
Scopul Evaluărilor: diagnostic, nu ierarhizare
Evaluările Naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu sunt examene în sensul clasic, ci instrumente de diagnosticare a competențelor. Ele nu determină promovarea sau accesul la următorul nivel de studiu, dar oferă indicii valoroase despre calitatea învățării și sprijinul necesar elevilor.
Evaluarea Națională 2025 marchează o etapă de tranziție importantă pentru învățământul românesc, aducând mai multă coerență, transparență și relevanță procesului de testare. Prin aceste ajustări, sistemul educațional face un pas semnificativ spre o abordare centrată pe competențe și pe nevoile reale ale elevilor.
Ce urmează? Părinții, profesorii și elevii sunt în așteptarea testelor, dar și a semnalelor pe care aceste rezultate le vor transmite despre calitatea educației românești în 2025.