• educația poate schimba viitorul copiilor din familii cu venituri modeste din mediul rural • ambiția și succesul elevilor de la Școala Profesională ”Costache Grigori Șuțu” din Șuțești sunt un exemplu în acest sens, ei pregătindu-se pentru Evaluarea Națională doar cu ajutorul școlii, cu ajutorul profesorilor, neavând bani pentru meditații • mai mult decât cadre didactice, mentori în educație, profesorii de la Școala Profesională ”Costache Grigori Șuțu” fac diferența în viața elevilor fără posibilități
Pentru mulți copii din România, educația reprezintă singura șansă de a-și depăși condiția socială și de a-și construi un viitor mai bun. Această realitate este cu atât mai evidentă pentru elevii din familiile modeste din mediul rural, care, în ciuda provocărilor materiale și a lipsei de resurse, reușesc să obțină rezultate foarte bune la școală. La Școala Profesională ”Costache Grigori Șuțu” din Șuțești există numeroase exemple de elevi de clasa a opta care se pregătesc pentru Evaluarea Națională. Acești elevi, în ciuda provocărilor financiare, reușesc să obțină rezultate școlare de excepție și să se pregătească pentru unul dintre cele mai importante examene din viața lor. În lipsa accesului la meditații private, acești adolescenți se bazează exclusiv pe ceea ce învață la școală și pe sprijinul profesorilor, devenind adevărate modele de ambiție și perseverență.
Provocările elevilor din mediul rural
Într-o perioadă în care multe familii aleg să investească în meditații pentru a-și asigura reușita copiilor la Evaluarea Națională, elevii din familii fără posibilități financiare nu au această șansă. Sunt cazuri în care, familiile nu au posibilitatea să ofere copiilor un spațiu liniștit pentru învățat, iar uneori aceștia chiar trebuie să împartă timpul între școală și responsabilitățile gospodărești. În plus, pentru acești copii, meditațiile private nu sunt o opțiune. Familiile lor, deși susținătoare, nu au mijloacele financiare necesare pentru a le asigura meditații particulare sau pentru a investi în materiale educaționale suplimentare. Cu toate acestea, ei nu renunță la visurile lor și găsesc modalități de a se pregăti pentru examenul final, cu sprijinul profesorilor și al școlii. Pentru mulți dintre acești copii, învățatul devine o responsabilitate personală, întrucât părinții lor nu pot să-i ajute cu temele sau cu pregătirea pentru examene.
Sprijinul profesorilor și pregătirea în școală
Unul dintre factorii principali care contribuie la succesul acestor copii este sprijinul pe care îl primesc de la dascălii lor. În lipsa meditațiilor private, profesorii din școală devin pilonii centrali ai pregătirii lor academice. Mulți dascăli înțeleg situația acestor copii și își dedică timp suplimentar pentru a-i pregăti corespunzător pentru Evaluarea Națională. Prin ore suplimentare, consultații individuale și un efort constant de a clarifica orice neînțelegeri, profesorii se asigură că elevii lor au toate șansele să obțină rezultate bune. Aceștia organizează sesiuni de recapitulare și exersare a subiectelor de examen, simulează teste și îi încurajează pe copii să-și mențină motivația. De asemenea, mulți dintre acești profesori reușesc să creeze un mediu încurajator și prietenos, în care elevii se simt susținuți și încrezători în șansele lor de reușită.
În spatele fiecărui copil cu rezultate bune, se află o poveste de determinare personală. Acești elevi sunt motivați de dorința de a-și depăși condiția și de a-și construi un viitor mai bun. Învățatul devine pentru ei o modalitate de a evada dintr-o realitate dificilă, de a spera la un viitor mai luminos și de a aduce o schimbare în viața lor și a familiei. Directorul Școlii Profesionale ”Costache Grigori Șuțu”, profesor Silviu Roșioru susține că ”profesorii joacă un rol crucial în acest proces. Mulți dintre aceștia nu doar că predau, dar devin figurile de referință care le oferă încrederea că pot reuși. Îi încurajează, le oferă ore suplimentare de pregătire, uneori chiar din propriile resurse, și îi sprijină moral în momentele în care aceștia se confruntă cu dificultăți”. ”Prin accesarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) accesat pentru perioada 2022 -2025, care are ca obiectiv final reducerea părăsirii timpurii a școlii prin realizarea de investiții sistemice pentru diminuarea riscului de abandon școlar, îmbunătățirea rezultatelor obținute de elevi și creșterea participării absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională, elevii școlii noastre, peste 100 de elevi în fiecare an școlar, începând cu anul 2022, au beneficiat și beneficiază de ore de pregătire remedială, pentru a reduce lacunele educaționale, dar și de sprijin material, materializat prin echipamente IT prin care s-au dotat cinci săli de clasă cu table inteligente, care s-au dovedit deosebit de eficiente în creionarea unui demers didactic interactiv, care să atragă elevii către învățare. Pentru participare la activitățile remediale și de tip școală după școală elevii au primit rechizite, produse de igienă și echipamente sportive, elemente necesare bunei desfășurări, dar și bunei integrări a elevilor în plan social și educațional”, a mai precizat, directorul școlii, un om implicat care, alături de celelalte cadre didactice, face echipă în atingerea scopului final, acela de reușită a elevilor cu determinare care doresc sa-și depășească condiția socială.
Performanțe școlare în anii anteriori
Elevii de la Școala Profesională ”Costache Grigori Șuțu”din comuna Șuțești, cu medii mari de-a lungul anilor școlari, demonstrează că performanța nu este doar rezultatul unor condiții favorabile, ci și al muncii asidue și al sprijinului din partea cadrelor didactice. Mulți dintre acești elevi au obținut rezultate foarte bune la toate materiile, nu doar la limba română și matematică, care sunt esențiale pentru Evaluarea Națională. În absența meditațiilor particulare, acești copii au reușit să mențină un ritm de învățare constant, bazându-se pe predarea de la clasă și pe eforturile proprii. De-a lungul anilor, acești elevi au fost motivați să exceleze nu doar de dorința de a reuși la examene, ci și de încurajările profesorilor, care i-au susținut prin ore suplimentare de pregătire și prin dedicare. Astfel, elevi cu medii mari în clasele a cincea, a șasea și a șaptea au dobândit o bază solidă de cunoștințe, pregătindu-se cu seriozitate pentru momentul Evaluării Naționale. Există numeroase exemple de copii din această școală care, în ciuda condițiilor grele de viață, prin ambiția și munca lor, au reușit să obțină rezultate deosebite în domeniul educațional.
Unul dintre aceste exemple este al Ștefaniei, elevă în clasa a VIII-a, care își dorește să ajungă învățătoare. Pentru ea, ”educația și școala sunt foarte importante, pentru a ști cum să ne comportăm atunci când suntem în societate, cât și pentru a ajunge acolo unde ne dorim. Consider că școala te ajută să ai un viitor bun și pot să ajung ceea ce îmi doresc”. Rezultatele școlare ale Ștefaniei sunt foarte bune, fiecare an școlar a fost încheiat cu medii peste 9,94. ”Mama este casnică, iar tata muncește în construcții, acolo unde i se oferă un loc de muncă. Acasă vine mai mult de sărbători. Mai am o soră. Părinților mei nu le-a fost ușor, ei nu au studii, a trebuit să muncească din greu pentru a avea grijă de mine și sora mea. Și le mulțumesc foarte mult pentru tot efortul depus de ei pentru a ne ajuta pe noi să ajungem acolo unde ne dorim. Atunci când iau note bune sunt foarte fericită, acesta este modul în care răsplătesc efortul părinților pentru a putea ca noi să ne urmăm visul”, ne povestește Ștefania.
La fel este și cazul lui Andrei, care își dorește să urmeze o carieră militară. Are 14 ani, elev în clasa a VIII-a, și este pasionat de limba și literatura română, dar are rezultate bune și la celelalte obiecte, mediile cu care a încheiat cei trei ani de gimnaziu fiind grăitoare, peste 9,50. El ne spune că ”de când eram mic, eu mi-am făcut temele singur, nu a avut cine să mă ajute deoarece părinții mei nu au multe studii. Cu toate acestea eu am ajuns să iau note foarte bune fără să fiu spijinit de nimeni și asta m-a ajutat să am încredere în mine, iar mulțumirea mea este când iau note bune și le spun părinților pentru că aceștia mă felicită și mă laudă”. Provine dintr-o familie cu venituri modeste, cu încă cinci frați. O soră mai mare a absolvit Facultatea de Litere și vorbește cu multă mândrie despre acest lucru. Își împarte timpul între treburile gospodărești și lecții, dar așa cum ne povestește, ”acest lucru nu este o povară” pentru el, și ”chiar dacă părinții mei nu au școală multă, pentru că pe ei nu a avut cine să-i susțină, înțeleg cât de importantă este educația și școala pentru un viitor bun și fac tot ce este posibil pentru ca eu să-mi ating scopul și mă sprijină mereu”, ne-a spus acesta.
Un alt exemplu, demn de lăudat, este și cel al Nicoletei, care are 14 ani și este elevă în calsa a VIII-a. Cei trei ani de gimnaziu au fost promovați cu medii peste 9,90. Ea dorește să meargă la Liceul Pedagogic pentru a deveni învățătoare și consideră că ”cel mai prețios și mai durabil cadou pe care adulții îl pot oferi copiilor este educația, care le deschide o multitudine de ferestre către lume”, iar școala, în opinia Nicoletei, ”este cea care deschide ochii tuturor către universul cunoașterii și al lumii în care trăiește. Ea are rolul de a dezvolta aptitudinile omului, sporește încrederea în sine, ne ajută să învățăm să lucrăm în echipă, care este principala temelie a oricărei societăți de succes. Aceasta poate fi considerată ca a doua casă a tânărului în formare”. Provine dintr-o familie care nu are un venit constant, părinții nu au un venit sigur, aceștia muncesc ocazional, dar Nicoleta spune că ”părinții mei nu s-au plâns niciodată că le este greu. Pentru că nu au avut un loc de muncă ei au luptat mereu pentru a ne oferi tot ce este mai bun și pentru a nu ne lipsi nimic indiferent de situație. Răsplata mea este atunci când iau note bune. Simt că reușesc ceea ce-mi propun cu sprijinul părinților și nu în ultimul rând al profesorilor. Totodată, așa îmi bucur și răsplătesc părinții pentru efortul depus. Simt că îi fac mândri de mine, atât pe ei cât și pe profesori. Împreună putem reuși orice și putem crea o societate de succes.”
La fel ca și colegii ei, Denisa, care are 11 ani și este elevă în clasa a V-a, provine dintr-o familie cu venituri modeste, dar are rezultate de excepție și este pasionată de matematică. Talentul său a fost remarcat de doamna învățătoare care a sprijinit-o și îndrumat-o să participe la diferite concursuri. Nu numai că a participat ci a și obținut premii, locul II ”Fii inteligent la matematică”, locul I ”Micii exporatori”, locul I”Mihai Musceleanu”, locul III ”Neamul lui Fănuș”. Deși părinții nu au putut să o ajute direct cu lecțiile sau să-i ofere resurse materiale, sprijinul lor moral a fost foarte important. ”Părinții mei m-au învățat să nu renunț, indiferent cât de greu e. Mă încurajează mereu să învăț, fiindcă școala este cheia pentru o viață mai bună”, ne-a spus Denisa.
Perspective și speranțe pentru viitor
Directorul Școlii Profesionale ”Costache Grigori Șuțu” din comuna Șuțești, profesor Silviu Roșioru, ne explică că „pentru acești elevi, Evaluarea Națională este mai mult decât un simplu examen, este o oportunitate de a-și schimba viața. Mulți dintre ei visează să fie admiși la licee care să le ofere oportunități de a-și continua studiile și de a-și construi o carieră solidă. Pentru ei, succesul la acest examen reprezintă primul pas către un viitor mai bun, unul în care lipsurile materiale nu vor mai fi o piedică în calea visurilor lor. Este esențial ca acești elevi să primească sprijin nu doar din partea profesorilor, ci și din partea comunității și a autorităților. Programele de burse pentru copiii din familii defavorizate și inițiativele de sprijinire a educației în mediile rurale joacă un rol crucial în asigurarea unui viitor mai bun pentru acești tineri”.
Un om cu suflet, implicat și dedicat, acesta a mai ținut să precizeze că ”din acest an, Școala ”Costache Grigore Șuțu” din comuna Șuțești, oferă învățământ profesional pentru specializările electrician exploatare joasă tensiune și frizer-coafor-maichiurist-pedichiurist. Aceste specializări sunt gândite pentru a le oferi elevilor din mediul rural acces la pregătire profesională, cu scopul de a facilita integrarea lor pe piața muncii. Aceasta face parte din eforturile mai largi ale școlii de a combate abandonul școlar și de promova incluziunea socială și multiculturală prin educație”.
Poveștile lor, ale acestor copii, sunt dovada că succesul nu depinde doar de resurse materiale, ci și de atitudinea și determinarea pe care o ai. Deși provin din familii cu lipsuri materiale, ei au învățat că educația este cheia către un viitor mai bun și le sunt recunoscători părinților și profesorilor pentru sprijinul necondiționat oferit. Cu o astfel de motivație și cu rezultate școlare excelente, ei sunt pe cale să-și transforme visurile în realitate.