Desi pare de domeniul SF, scenariul este cit se poate de real intrucit, prin HG nr. 1908/26 decembrie 2006, s-a extins regimul de zona libera in Portul Braila pe o suprafata de 403.880 metri patrati, adica circa 40 ha, suprafata care ramine in administrarea Ministerului Transporturilor si in concesionarea APDM Galati. Practic, in anexa la acest act, unde se face delimitarea suprafetei pe care se extinde regimul de zona libera in portul Braila, se precizeaza ca aceasta se intinde de la KM 170^875, adica de la Dana 17 a portului, pina la limita de proprietate a SC "PAL" SA Braila, in zona trecerii bac Stinca. Astfel, prin aceasta delimitare, Guvernul a marit aria de competenta a APDM Galati cu circa 2 ha intrucit, in HG 758/2005, privind concesionarea portului Braila catre APDM Galati, suprafata la care se facea referire era de 381.312 mp, comparativ cu 403.880 mp, suprafata delimitata de actul normativ emis in decembrie anul trecut.
"Este in mod clar o eroare care a aparut in acest act normativ pentru ca se face referire la o suprafata mult mai mare decit cea care se concesionase initial catre APDM. Practic, emitentul a facut delimitari de ordin cadastral gresite. Am luat legatura cu ministrul secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor, Alexandros Galiatatos, cel care contrasemneaza Hotarirea de Guvern, iar acesta a spus ca va veni la Braila pentru clarificari. Cert este ca nu vom permite ingadirea unor suprafete in zona Falezei Dunarii", ne-a declarat primarul municipiului, Constantin Sever Cibu.
Cine va administra noua zona libera?
Dincolo de greseala legata de suprafata pe care s-a extins regimul de zona libera in Portul Braila, mai apar intrebari de ordin juridic, cu referire directa la regimul de administrare a celor 40 ha concesionate APDM Galati, intrucit Administratia Zonei Libere Braila nu este inclusa in carti. Potrivit legislatiei privind regimul de zona libera, o suprafata de teren cu astfel de regim poate fi administrata doar de o entitate cu statut de regie autonoma aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor sau a administratiei publice locale, asa cum este cazul RA AZL Braila. In acest context, nici Ministerul Transporturilor si nici APDM Galati nu pot administra suprafata de 40 ha pe care s-a extins regimul de zona libera, intrucit nu intrunesc aceasta cerinta obligatorie. Si atunci, se pune intrebarea cine va administra cele 40 de hectare? Raspunsul este, asa cum prevede legislatia in domeniul zonelor libere, o regie autonoma infiintata prin Hotarire de Guvern, act prin care sa se aprobe concomitent si regulamentul de organizare si functionare a zonei libere, precum si regimul de exploatare, administrare si control al acesteia. Daca aceasta entitate va fi alta decit RA AZL Braila, se va ajunge la situatia in care Braila va avea doua zone libere administrate de entitati juridice diferite. "In eventualitatea in care, totusi, cele 40 ha vor intra in administrarea RA AZL Braila, APDM Galati, ca si concesionar al suprafetei, va fi in relatia cu noi, conform legislatiei de zona libera, un simplu operator. In aceste conditii, regia va trebui sa-i emita licente de lucru si permise de acces in regim de zona libera", a explicat directorul RA "AZL Braila Radu Petrescu.
Important de mentionat este ca APDM Galati mai are in concesionare, tot de la Ministerul Transporturilor, si o suprafata de 818.150 mp in Portul Galati care prin acelasi act normativ a capatat regim de zona libera. Astfel, in total, administratia galateana a ajuns sa fie concesionarul a peste 120 ha, in regim de zona libera, in porturile Braila si Galati. Ca termen de comparatie, RA AZL Braila administreaza o suprafata asemanatoare cu mentiunea ca pe mai multe hectare nu se poate desfasura activitati specifice de zona libera intrucit sint inundate sau acoperite de paduri.