Ani de liceu, cu emoţii la română. Ieri a început prima sesiune a bacalaureatului. Examenul a debutat cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare în limba română (proba A).
La sesiunea iunie-iulie s-au înscris 1.659 de absolvenţi brăileni, 1.417 din promoţia curentă şi 242 din promoţiile anterioare. Din motive diverse, în jur de 800 de elevi nu vor trece prin examenul maturităţii, cei mai mulţi provenind de la licee tehnologice.
La nivel naţional, s-au înscris 137.344 de absolvenţi de liceu, dintre care 114.993 provin din promoţia curentă şi 22.351 din seriile anterioare. Datele arată că peste 45.000 elevi din clasele a XII-a şi a XIII-a nu au reuşit să intre în examen.
Proba orală la limba română s-a susţinut la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ. Subiectele au fost elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi au un grad de complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute.
"Nu există nimic schimbat faţă de anii anteriori nici în structura subiectului nici în conţinutul lor. Copiii au în faţă un text la prima vedere care poate să fie unul literar sau nonliterar, ei trebuie să argumenteze dacă textul respectiv aparţine unui anume text funcţional şi să precizeze cine ar putea fi receptorul textului pe care îl au în faţă." a declarat Georgiana Troia, inspector şcolar de limba şi literatura română.
Rezultatul obţinut de fiecare candidat la această probă se exprimă prin niveluri de competenţă corespunzătoare grilei aprobate la nivel naţional: experimentat, avansat şi mediu. "Ceea ce face diferenţa între nivelurile pe care, la final, le obţin elevii este modul în care reuşesc să susţină în mod argumentat o opinie pornind de la textul dat. În momentul în care ei demonstrează înţelegerea de text, mai întâi citesc în mod coerent, clar, după care demonstrează înţelegerea de text printr-un exerciţiu care presupune extragerea celor două idei din text. La final îşi susţin discursul argumentativ şi dacă reuşesc să demonstreze că pot să îşi susţină argumentat o opinie pornind de la o idee din text atunci primesc experimentat. Am fost astăzi prin şcoli, am văzut că lucrurile au decurs normal, copiii au fost la ora la care au fost programaţi, iar din ce am văzut pe foile de evaluare ale domnilor profesori să ştiţi s-au acordat toate cele trei calificative" a precizat sursa citată.
Proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare în limba română continuă astăzi şi mâine.
În intervalul 15-17 iunie va avea loc evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (proba B). Săptămâna viitoare, între 21 şi 24 iunie, se va desfăşura evaluarea competenţelor digitale (proba D). Probele orale se încheie cu evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C), programată între 27 iunie şi 1 iulie.
Probele de evaluare a competenţelor sunt extrem de importante, deoarece fără susţinerea lor elevii nu pot participa la examenele scrise.