Dar, în afară de orgoliile rănite ale majorităţii locuitorilor - nimeni nu va accepta niciodată ca importanţa oraşului său (reşedinţă de judeţ în prezent) să dispară în favoarea unui municipiu de cele mai multe ori "concurent" - rămân mult prea multe semne de întrebare şi prea multe necunoscute. De exemplu - poate n-am fost eu foarte atent! - nu a explicat nimeni cum se vor atrage mai mulţi bani europeni comparativ cu actualele regiuni de dezvoltare. Cum n-am înţeles dacă pentru a-şi schimba paşaportul, un brăilean va trebui să meargă tocmai la Constanţa pentru asta (cărţile de identitate sunt deja apanajul primăriilor). Cum se va reorganiza Poliţia Judeţului? Dar Inspectoratul Şcolar? Dacă o parte din activităţile actualelor direcţii judeţene - gen Direcţia Agricolă - va fi preluată de primării, cu ce oameni se va face asta, din moment ce posturile sunt oricum blocate? Toţi şefii direcţiilor din capitala regiunii vor fi "loco" sau se va asigura o numire care să ţină cont şi de reprezentativitatea celorlalţi locuitori din fostele judeţe desfiinţate? Astfel de întrebări sunt cu zecile şi, sunt convins, iniţiatorii nu cred că s-au gândit la toate. Poate că este timp, poate că totul se va rezolva în folosul cetăţenilor. Oricum, va trebui să treacă probabil zeci de ani pentru ca oamenii să nu mai gândească local, ci regional.
Marea problemă, din punctul meu de vedere, o reprezintă însă infrastructura acestor viitoare regiuni. Şi, mai cu seamă, legăturile dintre capitala regiunii şi restul aşezărilor. Să luăm, de exemplu, regiunea care va cuprinde Brăila: singura legătură rutieră directă între judeţul nostru şi Constanţa este un drum judeţean - cel care porneşte din Viziru, trece prin Cuza-Vodă şi Spiru Haret, ajunge în Ialomiţa (reabilitat recent doar până la limita judeţului nostru) şi apoi se conectează cu drumul naţional care trece Dunărea pe la Vadul Oii. Cam aceeaşi direcţie o are şi trenul spre Constanţa. Nu ştiu dacă s-a gândit cineva că atât Brăila şi Galaţi, dar şi Vrancea şi Buzău vor fi legate de capitala viitorului mega-judeţ doar printr-un DJ. Şi mă îndoiesc că viitoarea regiune va acorda vreo atenţie deosebită acestui aspect. Da, un mega-judeţ ar putea atrage mai mulţi bani europeni pentru proiecte regionale, în special pentru infrastructură. Un mega-judeţ şi-ar putea rezolva altfel problemele zonale, ar putea administra eficient şi integrat sumele alocate, ar putea gestiona mai bine problemele de interes local. Asta în teorie, pentru că practica de până acum a demonstrat contrariul.