• astăzi, 9 septembrie, va suna clopoțelul în școlile din Brăila • pe lângă emoțiile revederii după o lungă vacanță de vară, elevii, profesorii dar și părinții vor da piept cu o serie de noutăți în ceea ce privește noul an școlar • examenele pentru Evaluarea Națională și pentru Bacalaureat sunt programate mai devreme decât în anii precedenți • în Brăila, încă sunt școli care nu au avize din partea Direcției de Sănătate Publică sau a Inspectoratului Județean de Urgență
După o vară lungă și relaxantă, astăzi, 9 septembrie, clopoțelul va suna din nou în școlile din Brăila, marcând debutul anului școlar 2024-2025. Atmosfera festivităților de deschidere va fi una plină de emoție, fie că vorbim despre cei care pășesc pentru prima dată în clasele primare sau despre cei care deja au trecut de statutul de ”boboci” ori ”experimentații” elevi de liceu.
Aceștia vor reveni în bănci, cu entuziasm și speranță, pregătiți pentru noi experiențe educative, așa cum ne-a mărturisit zilele trecute Andreea, elevă în clasa a VIII-a: „Abia aștept să mă revăd cu colegii mei! Și deși vacanța a fost minunată, sunt curioasă de materiile noi și de ce vom învăța anul acesta”.
Cu ghiozdanele pline și fețele senine, vor fi întâmpinați de cadre didactice dornice să înceapă un nou ciclu de învățare și dezvoltare personală.
Anul școlar 2024-2025 se anunță ca unul de tranziție, cu reforme și inițiative importante menite să îmbunătățească sistemul educațional. Deși există așteptări optimiste legate de modernizarea educației și îmbunătățirea performanțelor școlare, provocările rămân semnificative. Elevii, profesorii și părinții vor trebui să colaboreze strâns pentru a depăși dificultățile și pentru a valorifica la maximum oportunitățile acestui nou an școlar.
Cât de pregătite sunt școlile din Brăila?
Și în acest an, o parte din unitățile de învățământ din Brăila va funcționa fără autorizație sanitară de la DSP sau fără aviz de securitate la incendiu de la ISU.
Potrivit unei informări făcute de Direcția de Sănătate Publică (DSP) Brăila, la nivelul județului Brăila există 239 de unități de învățământ, 81 de unități de învățământ fiind în municipiul Brăila, iar 158 de unități în județul Brăila. Din numărul total, au autorizație sanitară de funcționare 150 unități de învățământ, adică 62,76%. Așadar, 89 unități școlare nu dețin aviz DSP, în majoritatea cazurilor fiind vorba despre școli din mediul rural, motivul principal fiind lipsa apei potabile.
În ceea ce privește avizele de securitate la incendiu, după cum arată o informare a Inspectoratului de Urgențe ”Dunărea” (ISU) Brăila, din 369 corpuri de clădiri, componente ale unităților de învățământ, 162 de clădiri în care se desfășoară activitate școlară dețin autorizație la incendiu, 71 aflându-se în mediul urban, iar 91 în mediul rural. 51 de corpuri de clădire sunt încă neautorizate, iar un număr de 156 corpuri de clădire nu fac obiectul autorizării, 85 fiind din mediul urban, iar 71 din mediul rural.
”În urma verificărilor realizate, reprezentantul inspectoratului a constatat că, din punct de vedere al securității la incendiu, clădirile respectă în mare măsură documentațiile tehnice care au stat la baza executării lucrărilor, urmând să fie demarate procedurile de obținere a acestei autorizații, acestea funcționând în baza asigurării unor măsuri complementare de asigurare a procesului de învățare, chiar dacă nu există o autorizație la incendiu”, a precizat reprezentantul ISU “Dunărea” Brăila.
Trebuie menționat că sunt și unități de învățământ cuprinse în diferite proiecte de reabiltare, ce își vor obține avizele DSP sau ISU odată ce lucrările vor fi finalizate.
Noutăți și reforme, unele controversate, în sistemul educațional
Ministerul Educației a anunțat câteva schimbări importante, printre care se numără introducerea unui curriculum modernizat și adaptat cerințelor actuale, cu accent pe dezvoltarea abilităților digitale și a competențelor de gândire critică. Schimbările aduse de noile reforme educaționale, dezvoltarea competențelor digitale și restructurarea calendarului școlar sunt doar câteva dintre elementele care vor influența parcursul acestui an școlar.
Vor fi nu doar schimbări în ceea ce privește programa educațională și calendarul școlar, ci și o atenție sporită asupra regulilor de conduită și comportament în unitățile de învățământ. Aspecte precum ținuta elevilor, utilizarea telefoanelor mobile și contractul educațional între părinți, elevi și școală sunt esențiale pentru menținerea unui climat disciplinat și favorabil învățării.
Reguli privind ținuta, telefoanele nobile și Contractul Educațional
Noul an școlar 2024-2025 vine cu o serie de măsuri și reglementări menite să creeze un mediu educațional mai disciplinat și eficient. Printre acestea, se numără reguli stricte privind ținuta elevilor, utilizarea telefoanelor mobile și introducerea unui contract educațional între elevi, părinți și școală. Toate aceste aspecte au rolul de a îmbunătăți disciplina, comunicarea și performanțele școlare.
Numeroase școli au decis să aplice reguli mai stricte în ceea ce privește ținuta elevilor. Majoritatea unităților de învățământ impune purtarea unei uniforme școlare standardizate sau respectarea unui cod vestimentar clar definit. Aceste reguli au scopul de a promova egalitatea între elevi, dar și de a crea un cadru formal și serios pentru învățare.
În funcție de deciziile fiecărei unități de învățământ, elevii trebuie să respecte fie purtarea uniformei școlare, fie un cod vestimentar clar stabilit de conducerea școlii.
În cazul școlilor care nu impun uniforme, codul vestimentar interzice ținutele inadecvate, cum ar fi hainele prea decoltate, pantalonii scurți, bluzele cu mesaje provocatoare sau accesorii care pot distrage atenția. Elevii sunt încurajați să respecte aceste reguli, pentru a contribui la menținerea unui mediu ordonat și profesionist.
Uniformele sunt privite ca un mijloc de a promova egalitatea între elevi, eliminând discrepanțele bazate pe statutul social sau preferințele vestimentare.
„Este important ca elevii să înțeleagă că ținuta lor reflectă respectul față de școală și de colegi. Ne dorim să cultivăm un climat de respect și seriozitate”, este de părere directorul unei școli din Brăila.
Utilizarea telefoanelor mobile în școli este un alt subiect controversat, dezbătut intens și în anii anteriori, iar anul acesta, multe unități de învățământ au impus reguli stricte pentru a preveni distragerea atenției și utilizarea abuzivă a tehnologiei în timpul orelor. Telefoanele mobile trebuie să fie oprite complet sau depozitate într-un loc special amenajat, fie în dulapuri dedicate, fie în cutii colective, la intrarea în clasă.
În timpul orelor de curs, elevii nu au voie să folosească telefoanele, excepție făcând situațiile în care profesorii solicită utilizarea acestora în scop educațional, cum ar fi căutarea rapidă de informații sau folosirea unor aplicații didactice. Scopul acestei măsuri este de a combate distragerea atenției și dependența de tehnologie, care afectează tot mai mult capacitatea elevilor de a se concentra.
„Telefoanele sunt utile, dar numai atunci când sunt folosite responsabil. Elevii trebuie să învețe să se detașeze de acestea în timpul orelor, pentru a se concentra pe lecții și pe interacțiunea față în față cu profesorii și colegii”, susține o învățătoare din Brăila.
Nerespectarea acestor reguli poate atrage sancțiuni disciplinare, care pot include avertismente, notele scăzute la purtare sau chiar confiscarea temporară a dispozitivelor.
Un alt element important este contractul educațional, un document care stabilește responsabilitățile și obligațiile părților implicate în procesul educațional: elevii, părinții și unitatea de învățământ. Acest contract a fost introdus pentru a asigura o colaborare mai strânsă între familie și școală și pentru a clarifica așteptările privind comportamentul și rezultatele școlare ale elevilor.
Elevii se obligă să respecte regulamentele școlare, să frecventeze orele și să se implice activ în activitățile educaționale. Părinții, la rândul lor, sunt responsabili pentru asigurarea unei atmosfere familiale adecvate studiului și pentru monitorizarea evoluției academice a copiilor. Școala se angajează să ofere un mediu educațional sigur și de calitate, să comunice eficient cu părinții și să asigure respectarea drepturilor elevilor.
În opinia unui director aflat la conducerea unui cunoscut liceu din Brăila, „Contractul educațional creează o relație transparentă între școală, elev și familie. Clarificarea responsabilităților fiecăruia ne ajută să prevenim problemele și să le rezolvăm într-un mod constructiv”.
În cazul în care una dintre părți nu își îndeplinește obligațiile, școala poate aplica măsuri disciplinare sau poate organiza întâlniri suplimentare cu părinții, pentru a clarifica situația. Această inițiativă vizează consolidarea parteneriatului între familie și instituțiile educaționale, pentru a asigura un parcurs educațional de succes.
Structura anului școlar 2024-2025
Structura noul an este împărțită în cinci module de curs și câte o vacanță pentru elevi la finalizarea fiecărui modul.
Calendarul primului modul de curs și vacanța de toamnă 2024:
- Modulul I de cursuri: luni, 9 septembrie - până vineri, 25 octombrie 2024.
- Prima vacanță din anul școlar, după modulul 1 de cursuri, va fi în perioada: sâmbătă, 26 octombrie - până duminică, 3 noiembrie 2024.
Începând cu anul școlar 2022-2023, de când s-a renunțat la semestre și s-a trecut la module de învățare, s-a luat decizia generalizării vacanței de toamnă. Astfel, în anul școlar 2024-2025, vacanța de toamnă din octombrie va fi atât pentru elevii din școala generală, clasele I-VIII, cât și pentru cei din liceu, clasele IX-VII.
Pe 5 octombrie, de Ziua Mondială a Educației, cadrele didactice beneficiază de o zi liberă, stabilită prin lege, conform Contractului Colectiv de Muncă. În acest an, Ziua Educației, va pica sâmbătă.
De asemenea, în învățământ, pe lângă zilele libere legal, în urma sărbătorilor religioase și evenimentelor culturale din anul în curs, profesorii beneficiază de alte libere precum:
- A treia zi de Paște;
- 5 iunie – Ziua învățătorului.
Structura cursurilor din modulul II și vacanță de iarnă din acest an
Modulul II de cursuri: va începe luni, 4 noiembrie și se va desfășura până vineri, 25 decembrie 2024.
Urmează vacanța a doua a anului școlar 2024-2025 care se va desfășura în perioada: sâmbătă, 21 decembrie - marți, 7 ianuarie 2025.
Vacanța de schi în anul școlar 2024-2025. A treia vacanță din anul școlar 2024-2025 este vacanța de schi. Vacanța mobilă sau vacanța de schi, așa cum a fost numită, va avea o durată de o săptămână în perioada 10 februarie - 2 martie 2025 și se va stabili la decizia inspectoratelor școlare.
Ca perioadă de timp, vacanța de schi se va desfășura între modulele de curs III și VI, în funcție de fiecare unitate de învățământ.
Modulul III de curs se va desfășura în perioada miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025 sau vineri, 21 februarie 2025.
Noutăți în structura anului școlar 2024 -2025
Durata cursurilor este diferită astfel:
Pentru elevii din clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar 2024-2025 va avea o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se va încheia pe data de 6 iunie 2025.
Pentru elevii din clasa a VIII-a, anul școlar 2024-2025 va avea o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se va încheia pe data de 13 iunie 2025.
Pentru clasele din învățământul liceal, filiera tehnologică, cu excepția claselor terminale, dar și pentru clasele din învătământul profesional, anul școlar 2024-2025 va avea o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se va încheia pe data de 27 iunie 2025.
O altă noutate în structura anului școlar este și calendarul examenelor.
În anul școlar 2024-2025, examenele pentru Evaluarea Națională și pentru Bacalaureat sunt programate mai devreme decât în anii precedenți, potrivit programului propus de Ministerul Educației.
De asemenea, elevii vor avea ocazia să își vadă lucrările înainte de a depune contestații. Noutatea este valabilă atât pentru elevii care susțin Evaluarea Națională, cât și pentru cei de la Bacalaureat 2025.
Când sunt programate examenele pentru anul 2025
Înscrierea candidaților pentru Evaluarea Națională 2025 va fi în perioada: 10-13 iunie 2025.
Pentru clasa a VIII-a se vor termina cursurile pe: 13 iunie 2025.
Probele scrise la Evaluare Națională 2025 vor fi:
- Limba și literatura română: 23 iunie 2025;
- Matematică: 24 iunie 2025;
- Limba și literatura maternă: 25 iunie 2025;
- Afișarea rezultatelor inițiale: 1 iulie 2025;
- Vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor: 2-3 iulie 2025;
- Soluționarea contestațiilor: 4-8 iulie 2025;
- Afișarea rezultatelor finale: 9 iulie 2025.
Examenul de Bacalaureat 2025 va începe mai devreme decât în anii precedenți, potrivit noilor date propuse de Ministerul Educației.
Probele de competențe se vor desfășura în perioada 27 ianuarie - 7 februarie 2025 astfel:
- Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română: 27-29 ianuarie 2025;
- Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă: 29-31 ianuarie 2025;
- Evaluarea competențelor digitale: 3-5 februarie 2025;
- Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională: 5-7 februarie 2025;
- Înscrierea la probele scrise: 2-5 iunie 2025;
- Încheierea cursurilor pentru clasele a XII-a/a XIII-a: 6 iunie 2025.
Vor urma probele scrise la BAC 2025 astfel:
- Limba și literatura română: 10 iunie 2025;
- Proba obligatorie a profilului: 11 iunie 2025;
- Proba la alegere a profilului și specializării: 12 iunie 2025;
- Limba și literatura maternă: 13 iunie 2025;
- Afișarea rezultatelor inițiale: 18 iunie 2025, urmată de vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor în zilele de 19 și 20 iunie;
- Afișarea rezultatelor finale: 27 iunie 2025.
Speranțe pentru un an de succes
În ansamblu, începutul anului școlar 2024-2025 este încărcat de optimism și de dorința tuturor de a contribui la un parcurs educațional cât mai reușit. Fie că este vorba despre elevii de clasa pregătitoare sau de cei care urmează să susțină examenul de bacalaureat, fiecare elev își începe astăzi propria călătorie către cunoaștere și dezvoltare.
Rămâne de văzut cum vor evolua reformele propuse și cum vor reuși atât elevii, cât și profesorii, să navigheze provocările unui an școlar plin de promisiuni.
Le urăm succes în noul an școlar, atât elevilor cât și cadrelor didactice.