• în anul școlar 2025-2026, 15 unități de învățământ din județ oferă 742 de locuri la profesională, 74 în învățământ dual, 168 în seral și 84 în frecvență redusă • elevii pot învăța să devină mecanici, bucătari, electricieni, frizeri, tâmplari sau agricultori, chiar dacă nu au susținut Evaluarea Națională
Într-un context educațional în continuă adaptare la nevoile pieței muncii și ale comunităților locale, județul Brăila propune, pentru anul școlar 2025-2026, o ofertă diversificată în ceea ce privește formele alternative de educație: învățământ profesional (inclusiv dual), seral și cu frecvență redusă. Nu mai puțin de 804 locuri sunt disponibile în învățământul profesional – cursuri de zi, distribuite în cadrul a 31 de clase organizate de 15 unități de învățământ din municipiu și județ, la care se adaugă cele 252 de locuri pentru învățământul seral și cu frecvență redusă și cele 74 de locuri pentru învățământul dual.
Această rețea educațională paralelă cu filiera teoretică oferă calificări concrete, în acord cu cerințele angajatorilor locali și regionale, dar și cu nevoile tinerilor care vor să își construiască rapid o carieră în domenii precum alimentație publică, mecanică, auto, agricultură, textile, electricitate sau prelucrarea lemnului.
O ofertă adaptată realității locale
Cele mai multe locuri sunt oferite de unități școlare cu tradiție în formarea profesională. Printre acestea: Colegiul Economic “Ion Ghica” Brăila – 72 de locuri, pentru calificări în domeniul alimentației publice: bucătar, cofetar-patiser, ospătar (chelner) vânzător; Liceul Tehnologic “Panait Istrati” Brăila – 72 de locuri pentru mecanic auto, tinichigiu-vopsitor auto și electrician auto; Colegiul Tehnic “Costin D. Nenițescu” – 72 de locuri, inclusiv pentru brutari, patiseri, ospătar, bucătari și mecanici auto; Liceul Tehnologic “Edmond Nicolau” – 96 de locuri, cu profiluri precum confecționer produse textile, ospătar sau brutar; Liceul Tehnologic “Anghel Saligny” – 84 de locuri, dintre care multe pentru meserii căutate în industria navală și construcții metalice cum ar fi electrician nave, tinichigiu vopsitor auto, sudor, mecanici auto; Liceul Tehnologic "Gheorghe K. Constantinescu” - 36 de locuri în calificări precum frizer – coafor – manichiurist - pedichiurist , cofetar patiser; Liceul Tehnologic "Grigore Moisil"- 34 de locuri, care oferă calificări în meserii precum electrician sisteme fotovoltaice și tâmplar; Liceul Tehnologic ”Nicolae Titulescu” Însurăţei - 48 de locuri în calificările electromecanic utilaje şi instalaţii industriale și comerciant vânzător; Liceul Teoretic ”George Vâlsan” Făurei - 48 de locuri, pentru calificările în meseria de lăcătuş construcţii metalice şi utilaj tehnologic și confecționer produse textile, iar Liceul Tehnologic”Nicolae Oncescu”Ianca - pune la dispoziție 48 de locuri pentru calificările de mecanic agricol și comerciant - vânzător .
În zonele rurale, școlile profesionale din Viziru, Gradiștea, Șuțești, Cireșu și Stăncuța oferă locuri pentru calificări agricole sau în domeniul mecanicii agricole – competențe esențiale într-un județ cu profil economic agrar, dar și în alte domenii cum ar fi estetică și igienă putînd obține și calificări de frizer – coafor – manichiurist - pedichiurist.
Locuri pentru elevii romi și cei cu CES
La cele 742 de locuri pentru învățământul profesional, se adaugă un număr de 33 alocate elevilor de etnie romă, distribuite proporțional între unitățile de învățământ din județ. În paralel, sunt oferite și 29 de locuri dedicate elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES), pentru a încuraja integrarea și egalitatea de șanse în procesul educațional.
Acești elevi beneficiază de măsuri de sprijin personalizat și consiliere educațională, iar repartizarea se face în mod transparent și echitabil, pe baza opțiunilor și aptitudinilor personale.
Învățământul dual – parteneriat real cu angajatorii
Un segment aparte îl reprezintă învățământul dual, unde elevii învață simultan în școală și la angajator, beneficiind adesea de burse suplimentare, echipamente, transport și mese gratuite.
În anul școlar 2025-2026, 74 de locuri sunt disponibile pentru învățământul dual în județul Brăila, în următoarele unități școlare: Liceul Tehnologic ”Anghel Saligny” Brăila și Liceul Tehnologic ”Gheorghe K. Constantinescu” Brăila pentru calificările de lăcătuș construcții navale si agricultor culturi de câmp; Liceul Tehnologic ”Grigore Moisil” Brăila pentru calificarea de electrician exploatare joasă tensiune; Școala Profesională Viziru și Școala Profesională Frecăței pentru calificarea de mecanic agricol .
Parteneriatele încheiate cu operatori economici de top – precum VARD SA, Agricost SA, DICOR Academy, Pricons Agriculture SRL sau Compania de Utilități Publice ”Dunărea” SA – oferă garanția unei formări profesionale solide și directe în mediul de lucru real.
Învățământul seral și cu frecvență redusă – o a doua șansă pentru tineri și adulți
Oferta educațională este completată de: 6 clase de liceu seral, însumând 168 de locuri, pentru specializări diverse – de la tehnician veterinar sau în industria alimentară, tehnician în prelucrarea lemnului la filologie la următoarele unități de învășămînt: Colegiul Tehnic “Costin D. Nenițescu”, Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau", Liceul Tehnologic "Gheorghe K. Constantinescu”, Liceul Tehnologic "Grigore Moisil"; Liceul Tehnologic”Nicolae Oncescu”Ianca ; Liceul Tehnologic ”Nicolae Titulescu” Însurăţei și 3 clase în regim de frecvență redusă, cu 84 de locuri, profil uman și real, specializările științe ale naturii și filologie, aceste locuri fiind dedicate mai ales celor care lucrează sau au întrerupt studiile și doresc să le continue în format flexibil.
Cine poate accesa aceste forme de învățământ? Ce rol joacă Evaluarea Națională
Învățământul profesional, inclusiv cel dual, este accesibil oricărui elev care a finalizat clasa a VIII-a, indiferent de rezultatele obținute la Evaluarea Națională. Repartizarea se face în afara mecanismului computerizat pentru liceele teoretice, iar media de admitere nu este un criteriu de excludere. Mai mult decât atât, pot fi admiși și elevi care nu au susținut Evaluarea Națională, în limita locurilor disponibile, printr-o procedură de înscriere directă, gestionată de unitățile de învățământ, conform metodologiei stabilite de Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar Județean. Acest sistem este gândit tocmai pentru a reduce abandonul școlar și a oferi o cale profesională elevilor care nu au urmat traseul tradițional al liceului.
În ceea ce privește învățământul seral și cu frecvență redusă, acesta este dedicat în special tinerilor de peste 18 ani și adulților, oferindu-le o șansă concretă de calificare sau finalizare a studiilor liceale în paralel cu activitatea profesională sau familială.
Educația profesională, o opțiune pragmatică pentru viitor
În județul Brăila, unde economia are componente agricole, industriale, navale și alimentare, formele alternative de educație profesională devin un liant real între școală și piața muncii. Ele nu mai reprezintă o ”opțiune de rezervă”, ci soluții eficiente pentru integrarea tinerilor pe piața muncii. Elevii învață o meserie, primesc sprijin financiar, dobândesc experiență practică și au șanse reale de angajare imediat după finalizarea studiilor.
Oferta diversificată, sprijinul comunităților locale, parteneriatele cu angajatorii și adaptarea constantă la nevoile economice fac din învățământul profesional în toate formele sale o componentă vitală a sistemului educațional brăilean.