Registrul Comerţului a păşit în era digitalizării | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Registrul Comerţului a păşit în era digitalizării

Registrul Comerţului a făcut în ultima perioadă paşi serioşi spre digitalizarea serviciilor pe care le oferă mediului de afaceri şi instituţiilor publice. De asemenea, pregăteşte sau are deja în derulare proiecte ce vizează simplificarea procedurilor de înregistrare/înmatriculare a unei noi afaceri, în paralel cu reducerea costurilor din partea solicitanţilor. Despre toate aceste oportunităţi am discutat zilele trecute cu directorul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, brăileanca Silvia Mihalcea.

- Registrul Comerţului eliberează prin noul serviciu InfoCert certificate constatatoare online, 24/24 ore, 7 zile din 7, fără a mai fi nevoie ca solicitanţii să meargă la ghişeu. Cum a fost posibilă această realizare şi ce alte proiecte aveţi în portofoliu?
- Ne-am dorit foarte mult să lansăm acest serviciu, aşteptat de foarte multă vreme, în principal de către mediul privat, pentru că în primul rând e vorba de o reducere a costurilor solicitanţilor noştri şi de eliminare a timpului petrecut la ghişeu. Solicitantul poate foarte uşor din faţa calculatorului de acasă ori de la birou să scoată acest certificat constatator, care are aplicată semnătura electronică a Oficiului Naţional Registrul Comerţului, plătind cu cardul. Este o noutate şi pentru instituţiile publice acest serviciu, fiind primul digitalizat complet. Primesc zilnic situaţia eliberărilor de astfel de certificate şi am fost foarte încântată să văd că, de exemplu, chiar şi în Duminica Paştelui am avut câteva certificate eliberate. La fel şi de 1 Mai, cel mai probabil avocaţi care lucrau de acasă. Cu acest nou serviciu am dorit să creăm o facilitate mediului de afaceri, dar să încurajăm şi instituţiile publice să accepte şi să folosească din ce în ce mai mult documente în format electronic.
- Care ar fi principalii utilizatori ai acestui nou tip de servicii online?
- Aş putea spune că în proporţii egale mediul de afaceri, dar şi instituţiile. Prima categorie utilizează serviciul în principal la licitaţiile la care participă. Şi pe unii, şi pe alţii dorim să-i obişnuim să folosească mediul online pentru că eliberăm o mulţime de hârtii către instituţiile cu atribuţii de cercetare, control şi urmărire penală. Vă daţi seama ce înseamnă pentru noi, ca şi costuri, atâta hârtie, tonere şi imprimante... Nu ne este foarte comod. Iar banii economisiţi astfel am putea să-i direcţionăm, de exemplu, pentru a oferi pe viitor un alt serviciu online la fel de aşteptat: verificarea şi rezervarea denumirii unei firme, similar creării unui cont de mail. Dacă numele este deja folosit, utilizatorul va fi avertizat pentru a alege un alt nume. Este un proces care însă necesită o consultare mai amplă şi a altor instituţii publice. Cred, totuşi, că undeva la începutul anului viitor vom putea da drumul acestui nou serviciu online.
- De ceva vreme aveţi şi un nou portal care suportă serviciile oferite utilizatorilor ONRC.
- Într-adevăr, noul nostru portal oferă mai multe facilităţi utilizatorilor, printre care şi urmărirea stadiului propriului dosar cu privire la solicitarea înregistrată la ONRC. De exemplu, poate vedea dacă soluţionarea cererii i-a fost amânată şi mai ales din ce motiv. Poate era lipsă la dosar un anumit document. Solicitantul poate vedea online despre ce document este vorba, să completeze dosarul, iar pentru asta nu mai este nevoit să vină de mai multe ori la ghişeu.
De altfel, am dori să extindem proiectul pilot demarat la Bucureşti, în sensul să oferim o zonă de calculatoare, în toate oficiile judeţene, de la care utilizatorii să poată consulta portalul ONRC. Lucrurile nu se vor opri aici, pentru că s-a arătat interesată de idee şi preşedinta Tribunalului Bucureşti, Laura Andrei, dorind să creeze o facilitate similară avocaţilor, în sensul de a crea un colţ sau o cameră dotată cu terminale, de la care să poată fi scoase aceste certificate constatatoare pentru a se prezenta direct în instanţă.

Registrul vrea să reducă semnificativ termenul de înmatriculare a unei firme

- Ce alte proiecte mai aveţi în portofoliu?
- Printre cele mai importante aş aminti reducerea sau chiar eliminarea unor tarife practicate. La nivelul ONRC am făcut o analiză şi am considerat oportun să eliminăm complet tariful de îndrumare sau asistenţă la înfiinţarea unei societăţi sau a unui PFA. Mai avem o altă reducere pe partea de eliberare de informaţii, unde am comasat trei tarife la nivelul cel mai mic. Este vorba despre furnizare de informaţii şi statistici pe criterii. De asemenea, vom da gratuit acea fişă sintetică a investiţiilor realizate de întreprinzători din alte ţări pe teritoriul României. Mai avem un proiect la care a contribuit şi ONRC, un proiect de lege potrivit căruia se aplică tarif zero în cazul înregistrării unei întreprinderi de către o persoană care nu a mai avut până acum vreo firmă pe numele său. Ne-am întâlnit şi cu reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei şi ANAF (Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - n.r.) în dorinţa de a reduce termenul de înmatriculare a unei societăţi. În momentul de faţă termenul este de 3 zile şi ne dorim o reducere semnificativă a acestuia. În procedura înmatriculării noi facem un schimb de documente între instituţii şi vrem să vedem ce putem să reducem şi să mai simplificăm în procedura de înmatriculare. Este un proiect personal şi ţin la el pentru că întotdeauna un investitor când vine este interesat să ştie în cât timp îşi poate înfiinţa o firmă, ce trebuie să facă şi unde trebuie să meargă. Colateral ne-am gândit să ducem un pic lucrurile mai departe, în sensul să invităm băncile să deschidă puncte de lucru la oficiile ONRC, astfel încât cei care înfiinţează firme să vină să-şi deschidă şi contul pentru constituirea capitalului social subscris vărsat. Astfel, omul de afaceri nu va mai fi nevoit să se plimbe între noi şi bancă. Practic, viitorul afacerist va avea serviciul gratis de asistenţă la înfiinţarea firmei, va avea la dispoziţie şi băncile pentru constituirea capitalului social şi astfel lucrurile se vor simplifica. (Interviu realizat de Dragoş G. TUDOSE)

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro