Odată cu intrarea în vigoare a OUG nr.41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, plata unor taxe şi servicii asigurate de stat se poate face, mai nou, prin internet banking, virament bancar, mandat poştal sau în numerar. Practic, actul normativ menţionat a venit să extindă gama de posibilităţi de achitare a taxei de paşaport, precum şi a tarifelor aferente confecţionării şi valorificării plăcuţelor cu numere de înmatriculare, păstrării combinaţiei numărului de înmatriculare, ori atribuirii unui număr de înmatriculare preferenţial, contravaloarea certificatelor de înmatriculare, autorizaţiilor provizorii şi a permiselor de conducere.
Plata se poate face on-line în sistem internet banking, dar şi de la orice bancă unde persoana are deschis un cont bancar, prin virament către conturile unice aferente celor două servicii publice comunitare, deschise de către Instituţia Prefectului la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
Conform Ordonanţei de Urgenţă, pentru eliberarea paşapoartelor, de exemplu, se va face o singură plată într-un cuantum care va cumula contravaloarea paşaportului, taxa pentru serviciul public prestat şi, după caz, tariful suplimentar.
Atât în cazul paşapoartelor simple temporare, cât şi a paşapoartelor simple electronice, în situaţia în care plata taxei de paşaport s-a efectuat prin mijloace de plată on-line, la momentul depunerii cererii, solicitantul trebuie să prezinte extrasul de cont doveditor, certificat de bancă. Când plata se efectuează prin mandat poştal se va prezenta factura aferentă emisă de Oficiul Poştal.
Actele necesare şi termenele de eliberare ale documentelor emise de M.A.I. rămân neschimbate.